- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 9 juli 2014 08:01 uur
Terwijl de Amerikaanse provider Verizon door de Duitse overheid aan de dijk wordt gezet, timmert het bedrijf ongebreideld aan haar footprint. Ook in Europa. Zo breidt het haar diensten uit in diverse Europese steden, waaronder Amsterdam. Reden is de uitrol van het CDN-programma van Verizon Digital Media Services. De CDN-propositie is vooral gericht op e-commerce klanten.
Verizon zet zwaar in op e-commerce. Het kocht vorig jaar CDN-provider EdgeCast waarmee het nu letterlijk een wereldwijde uitrol uitvoert. Voor e-commerce is CDN – content delivery network – van levensbelang. Webshops die over de hele wereld opereren – denk aan Amazon – hebben het grootste belang dat consumenten waar dan ook ter wereld snel door de shops kunnen browsen, snel en veilig kunnen afrekenen. Elke seconde kost letterlijk duizenden euro’s of dollars. Die websites moeten bovendien vanaf alle mogelijke apparaten benaderbaar zijn.
Dit is de markt waar Verizon uiteindelijk hoopt de onmisbare partner te worden voor alle retailers op het internet die internationaal ondernemen. Om CDN met hoge performance mogelijk te maken, breidt de provider haar netwerkdiensten uit in meer dan twintig landen. In landen waar Verizon al actief is, waaronder Nederland, breidt het haar capaciteit in de komende maanden flink uit. In andere landen stampt het bedrijf nu nieuwe CDN-centers uit de grond. In Europa gaat dat om Warschau, Stockholm, Milaan, Wenen en Helsinki. In Londen, Madrid, Parijs en Amsterdam breidt het de capaciteit uit.