- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 24 juli 2014 10:00 uur
Rackspace kondigde vorige week een nieuwe dienst aan: managed cloudhosting. De branche reageerde: niks nieuws onder de zon. Marketing-verpakking. John T. Knieriem schreef er zelfs een blog over op de website van Intermax. Rackspace gaat iets doen wat Intermax al lang doet. En niet alleen Intermax. Managed cloudhosting bestaat al jaren. Het is slechts een kwestie van definitie. En van slimme marketing. Dat laatste beheerst Rackspace uitstekend.
Het bericht over de nieuwe dienst van Rackspace werd namelijk door heel veel media overgenomen. Tik ‘managed cloud hosting’ in op Google en voilà: de eerste hit is van Rackspace. Wat gaat Rackspace precies doen? “Dankzij deze dienst beschikken klanten en ontwikkelaars over de mogelijkheden voor het ontwerpen, beheren, schalen en groeien van hun cloudomgeving. Rackspace kondigt tevens het nieuwe ‘developer+-programma’ aan, speciaal voor ontwikkelaars. Dit programma bevat diensten voor het bouwen van schaalbare applicaties en biedt de mogelijkheid de Rackspace Managed clouddiensten met Fanatical Support uit te proberen”, zo werd er aangekondigd.
Voor het goede begrip: Fanatical Support betekent ondersteuning door engineers op 24*7 basis, advies, begeleiding in security, assistentie bij ontwikkeling van code en bij het lanceren van applicaties. Dat laatste kent tegenwoordig ook een sausje: devops. Net als ‘Managed Cloud’ onderwerp van definitie. “Rackspace meent nu onze industrie te herdefiniëren met deze ‘nieuwe’ diensten, ook door klanten aan te sporen belangrijke momenten – denk aan een nieuwe applicatierelease – door te geven, zodat er begeleiding klaar staat. Wederom: geen nieuws”, aldus John T. Knieriem in zijn blog. Hij heeft een punt.
Het is inderdaad niks nieuws. Managed cloudhosting bestaat al. Een managed cloudprovider zorgt voor een continue beschikbaarheid van een platform. Dat doet hij door kritische elementen in de infrastructuur redundant te maken. Denk aan netwerk, servers, storage en backup. Daarvoor heeft een provider technici in dienst. Omdat het cloud is, werken de meeste providers 7*24. Waarbij in een SLA wordt vastgelegd of – al naar gelang het type contract – een klant 7*24 contact kan opnemen met een provider. Maar om te voorkomen dat zulks te vaak gebeurt, heeft een managed cloudhoster doorgaans de beschikking over loadbalancers en failover-mechanismen. Vanzelfsprekend is er goed nagedacht over security: VLANS, firewalls, IPS, IDS. Dat alles wordt netjes beheerd. Sec genomen is dat managed cloudhosting.
Dat doen heel veel bedrijven. CloudVPS. Cloudways adverteert er al flinke tijd mee. Maar ook Softlayer. Om maar een paar te noemen. En het Intermax van John T. Knieriem. “We geloven dat we ons werk alleen goed kunnen doen wanneer we precies weten wat er bij u, aan de andere kant van de spreekwoordelijke lijn, gebeurt. Daarom heeft iedere engineer hier het besef dat als hij zijn werk niet doet, er misschien wel ergens ziekenhuisapparatuur stopt, of een krant niet kan worden gedrukt. We verdiepen ons altijd in uw business, en adviseren over de architectuur die daar het beste bij past. Dat is geen optie die u kunt kiezen, dat hoort al jaren bij onze dienstverlening.” Dat doen ze niet alleen bij Intermax. Dat is de corebusiness van elk dienstverlenend bedrijf in de ICT. Rackspace verpakt het nu gewoon handig.
Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen. In liefde, oorlog en marketing is veel geoorloofd.
[advpoll id=”69″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]