- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 28 juli 2014 08:01 uur
We zijn gewend de markt voor clouddiensten te zien als een markt waar de bomen tot in de hemel groeien. Elke klant die eenmaal gewend is aan cloud, neemt onvermijdelijk steeds meer diensten of capaciteit af om zijn productiviteit te vergroten en de time to market plus kosten te verlagen.
Aanbieders van clouddiensten zien die enorme vraag en reageren daar volgens de regels op: meer concurrentie, prijzenslag en permanente innovatie. Het is de mooie situatie dat je je afvraagt “What could possibly go wrong?” Op het blog van de Cloud Security Alliance is begin deze maand een post verschenen die zal aanzetten nog eens over deze vraag na te denken, helemaal omdat dit was ruim voor dat Amazon cijfers publiceerde die beleggers flink deden schrikken. De CSA meldt namelijk dat voor het eerst het aantal cloudtoepassingen per bedrijf op Enterprise niveau (dus de echt grote bedrijven) is afgenomen. Van 759 naar 738, dat is alles behalve een revolutie maar wel iets dat aandacht behoeft.
De verklaringen die hiervoor worden gegeven zijn voor elke type gebruiker en aanbieder van belang: het gaat om consolidatie en risicoverlaging. Het eerste wijst op een zekere volwassenheid van de markt. Er is minder behoefte aan experimenteren en men kan inmiddels beter de wensen formuleren en een passende dienst inzetten. Het tweede heeft alles te maken met een groeiend besef dat omgang met data aan risico’s is verbonden en dat niet elke type cloud(dienst) een kritische toets kan doorstaan. Het spreekt voor zich dat beide veranderingen vooral betrekking hebben op het gebruik van public clouds.
Het zal verder niet verbazen dat de CSA zich geen zorgen maakt om deze afvlakking van de groeicurve als dit leidt tot meer security. Er zijn indicaties dat ook op de Europese en Nederlandse markt en bij bedrijven van geringere omvang dan enterprise deze afvlakking zichtbaar is. Denk hierbij niet alleen naar de sterk verminderde aandacht voor public cloud maar ook naar de kritische houding rond diensten die in een ander land draaien.
CSA is een van de eersten die aantoont dat er een verband is tussen meer awareness en een afvlakking. Voor aanbieders, wederverkopers en ontwerpers van clouddiensten is dit een nuttig inzicht. Het toont in ieder geval aan dat de markt net iets anders beweegt dan velen aannemen. En wetende dat de combinatie awareness en behoefte aan consolidatie een rol kan spelen bij de klant biedt het ook mogelijkheden daar het aanbod en de communicatie op aan te passen.