- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 31 juli 2014 08:00 uur
Je moet als managed hoster tegenwoordig flink je best doen om op te vallen. En dus verzinnen bedrijven aan de lopende band nieuwe kreten waarmee ze een ‘unique selling point’ of ‘added value’ proberen aan te tonen. Proberen. Want onder de marketinglaag blijkt het gros van de bedrijven allemaal hetzelfde te doen. Managed hosting wordt ‘commodity’, om nog maar eens een buzzkreet te gebruiken. Nieuwste wapenfeit aan het marketingfront: Proactive Managed Hosting.
De Texaanse firma Codero lanceerde deze week Proactive Managed Hosting. Volgens het bedrijf hebben klanten een half jaar een bèta-omgeving kunnen testen en omdat de feedback positief is, gaat deze nieuwe dienst nu echt online. En wat is het? Klanten kunnen het management van hybride hosting, private of public cloudomgevingen, netwerk en flexibele storage aan Codero uitbesteden. De klant krijgt daarbij beschikking over een vast team van experts bij Codero. Dat is proactief. En wederom niks nieuws. Tientallen, zo niet honderden hosters leveren deze diensten ook – al dan niet met een eigen sausje.
Is het daarmee allemaal lariekoek? Nee, natuurlijk niet. De dienst die Codero levert, zal ongetwijfeld prima in orde zijn. Maar de marketingtermen waarmee de diensten worden aangeprezen, beginnen hier en daar wat lachwekkend te worden. Er is namelijk niets proactiefs aan deze dienstverlening. Een team met experts is niet hetzelfde als proactief. “De markt vraagt om geïntegreerde diensten waarmee klanten meer voordeel kunnen halen uit het volledig geautomatiseerde on-demand hostingplatform. (..) Klanten krijgen een fundamenteel betere en kost-effectieve manier om hun IT-infra te laten beheren zodat zij zich kunnen focussen op hun business.“ De redactie van dit medium ziet dit soort teksten minimaal drie keer per week voorbij komen. Deze zijn van Emil Sayegh, CEO van Codero. Tja: je biedt geen diensten waar een klant geen voordelen mee kan behalen. Maar om dat proactief te noemen…
Codero richt zich vooralsnog op de Amerikaanse markt. Gaan we in Nederland dus geen ‘last’ van deze Amerikaanse hoster krijgen? Nog niet, maar binnenkort wel. Want dit bedrijf haalde eerder dit jaar 8 miljoen dollar op voor de realisatie van nieuwe datacenters in onder meer Europa. En één ding moet je Amerikanen nageven: ze zijn onovertroffen in marketing.