- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 12 augustus 2014 08:01 uur
Een ‘unieke’ service die ‘niet door andere hostingproviders wordt aangeboden’. Dat is een stevige uitspraak. Getekend door RealHosting die per deze week een volledige automatische backup aanbiedt. Dat is op zijn minst bijzonder: veruit de meeste hosters stellen in hun algemene voorwaarden dat de klant zelf verantwoordelijk is voor de backup. Voor aanvullende backup-diensten worden soms stevige bedragen gevraagd.
De vraag is of een hoster daar tegenwoordig altijd mee wegkomt. Een website die door een fout ‘verdwijnt’, kan alleen met een goede backup terug worden gezet. Maar wie is dan verantwoordelijk voor die backup? In lang niet alle gevallen is dat zwart-wit vast te stellen: bijvoorbeeld als de fout domweg bij de dienstverlener ligt. Dat ontdekte KPN eerder dit jaar al, toen het door de rechter op vingers werd getikt in een zaak waarbij een ondernemer schade claimde nadat was gebleken dat een backup niet meer beschikbaar was in de dienst Back-Up Online. De rechter oordeelde dat dit wel degelijk de verantwoordelijkheid was van KPN. De algemene voorwaarden die KPN hanteert bij deze dienst werden als onredelijk bestempeld.
Maar KPN doet wat veel hosters doen: de klant zelf verantwoordelijk maken voor backups. Maar de klant neemt toch een dienst af: zijn site online? Vaak worden hier ook service levels voor afgegeven. Waarom dan de verantwoordelijkheid voor backups bij de klant leggen? Toch leert een snelle scan bij veel providers dat dit de mores is. Bij het overgrote deel van de hosters is alleen een handmatige backup mogelijk. Dat is het geval bij Hostnet, Flexwebhosting, Antagonist, Oxilion, TransIP en Argeweb. De meesten maken wel backups van de servers, maar de websites zijn het ‘probleem’ van de klant. Op de sites wordt dan uitgelegd hoe je dit moet doen. Daarbij wordt dan vaak wel uitgelegd hoe je de backup moet maken, maar over het terugzetten van de backups krijg je dan vervolgens geen uitleg.
En dan nog: veel klanten zijn nu eenmaal geen IT-specialisten. Bij het woord ‘FTP’ zal menigeen al afhaken. Je kunt je voorstellen dat een klant helemaal geen weet wil hebben van dit soort zaken en het in zijn geheel wil uitbesteden. Dat kan. Bijvoorbeeld bij YourHosting. Dat bedrijf biedt een backup-dienst aan voor SQL, maar dat kost de klant 180 euro per jaar. Dat is echt een uitzondering want bij een aantal bedrijven is een backup soms in het geheel niet mogelijk, zoals blijkt uit een post op de website van Versio. Bij Webreus is het maken van backups alleen mogelijk tussen 23 uur ’s avonds en acht uur ’s ochtends. Want: “Een backup levert een zware belasting op van de server en kan op drukke tijdstippen zorgen voor overlast op de server.”
RealHosting lanceert nu als een van de eerste hosters een automatische backup. In het begeleidende bericht wordt uitgelegd waarom dit niet de algemene praktijk is bij hosters. “In vrijwel alle gevallen sluiten hostingproviders (ook RealHosting) aansprakelijkheid voor dataverlies volledig uit. Dit gebeurt omdat hostingproviders geen invloed uit kunnen oefenen op alle factoren van dataverlies. Hierdoor zijn veel klanten van hostingproviders op zichzelf aangewezen. Klanten moeten dus zelf ‘handmatig’ aan de slag. Hierdoor worden er vaak op de verkeerde manier back-ups gemaakt, of er worden zelfs helemaal geen backups gemaakt. En als de backup wel werkt, is er vaak geen manier om dit te testen.”
Pim Effting van RealHost voegt hieraan toe: “Wat mij persoonlijk frustreert, is dat mensen ‘de klant’ maar een beetje laten aanrommelen. Dat kan geen goede kwaliteitsperceptie geven als er uiteindelijk een backup nodig is. Dat is sowieso al een moment van veel emotie, stress en mogelijke paniek. Het laatste dat je wilt horen is ‘eigen schuld’.” Met de nieuwe dienst gaat RealHosting daar dus iets aan doen. Het bedrijf maakt backups van alle bestanden, maar ook van de SQL-databases. Backupbestanden worden dertig dagen bewaard, actieve SQL-databases worden elke 8 uur gebackupped en een week bewaard. Vanaf het zogeheten professional pakket is ook file-backup inbegrepen. Klanten kunnen zelf de backup kosteloos terugzetten, indien gewenst of noodzakelijk: ook individuele bestanden of databasetabellen.