- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 25 augustus 2014 09:46 uur
Microsoft heeft een uitdaging. Die uitdaging heet Azure. Het bedrijf heeft in augustus al een paar flinke outages voor de kiezen gekregen waarbij klanten urenlang niet bij hun data konden. Dodelijk in de hedendaagse business. En dan was er het bericht dat Microsoft haar eigen bedrijfskritische omgevingen voorlopig niet naar haar cloud migreert. De vraag is gerechtvaardigd: en nu?
Wie het lijstje met storingen bekijkt, trekt al snel de conclusie dat Azure bepaald niet stabiel heeft gedraaid tot nu toe. Bloomberg meldde al dat dit de ergste verstoringen waren sinds februari 2013. De storingen zijn dan ook niet gering, maar voltrekken zich in vrijwel alle ‘layers’ van Azure en hebben forse impact: virtual machines, cloud services, mobile services, service bus, site recovery, HDInsight, websites. Storingen die soms uren duren. De grote vraag is waardoor de incidenten worden veroorzaakt.
Het vermoedelijke antwoord op die vraag is: uitbreidingen met services die de hele Azure-stack raken. Microsoft voegt voortdurend nieuwe services toe aan het Azure-framework. Dat heeft weer alles te maken met de strategie die het bedrijf voert: het wil meer dan alleen een IaaS-leverancier zijn en vooral ook verticale marktoplossingen kunnen ondersteunen binnen de cloud. Die strategie is onder Ballmer ingezet en wordt door Nadella voortgezet: Microsoft in het hart van de business van haar klanten – in de cloud.
Een van nieuwe services is Matter Center (Matter Centric Legal Document Management), een juridische documentendienst die volledig is geïntegreerd in Office 365. De beta-versie werd afgelopen maandag aangekondigd. Prompt had Azure te kampen met een lange outage. De storingen en het feit dat Microsoft in een technisch document meldde voorlopig haar eigen bedrijfskritische omgevingen niet naar Azure over te brengen, helpt natuurlijk niet om vertrouwen te kweken in de dienst.
En dat terwijl Microsoft juist met de verticale services blijk geeft van een prima strategie: verticale cloudservices zijn absoluut de toekomst voor cloud. Diensten die bijvoorbeeld ‘compliant’ zijn met certificeringen in de gezondheidszorg, kunnen fenomenaal groeien. In de VS is dit na een hack waarbij 4,5 miljoen patiëntgegevens werden gestolen, prioriteit nummer één. Cloudproviders haasten zich om HIPAA (Health Insurance Portability and Accountability Act)-compliant te worden. Die HIPAA-standaarden worden overigens ook buiten de VS overgenomen en zijn daarmee ook van belang voor Nederlandse providers die de gezondheidszorgmarkt op willen.
Een andere markt waar providers groei kunnen bewerkstelligen met verticale services, is de financiële markt. Hier gelden SOx (Sarbanes Oxley) en PCI-compliancy als belangrijkste eisen. Afgelopen week lanceerde de Amerikaanse cloudprovider Lumen21 ‘Compliant Cloud Computing’: IaaS-oplossingen die volledig voldoen aan standaarden, eisen en certificaten binnen een specifieke sector. Exact de strategie van Microsoft. En van elke provider die vooral nog met IaaS wil groeien. Dan is Compliant Cloud de juiste strategie. Ook in Europa.
[advpoll id=”77″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]