- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 december 2006 08:46 uur
Zojuist kreeg ik een e-mail onder ogen van het bedrijf KDISS dat een interne verhuizing binnen het datacentrum waar ze zitten aankondigd. Dat heeft tot gevolg dat de servers van de colocatie-klanten gaan worden verhuisd. Zo staat in een e-mail die gisteren (12 december) aan het begin van de avond is verstuurd.
Nu komt het, de verhuizing is gepland voor aankomende vrijdag (15 december) tussen 10:00 en 17:00 uur. De aankondiging is dus nauwelijks 64 uur van te voren door KDISS gemeld aan haar klanten!
Het feit dat ze een verhuizing van een server 64 uur van te voren melden is compleet bizar. Deze korte termijn wordt helemaal bizar als we lezen wat de (niet geheel acute) reden van de verhuizing is:
We gaan de server verplaatsen van C12 naar E13 omdat in het huidige rack een enorme chaos is. Gebruikers klagen bij ons dat zijn niet de juiste kabels kunnen vinden en dat servers verbonden zijn aan verkeerde APC’s. We hebben “nieuwe” strengere regels in onze nieuwe rack.
Natuurlijk is het belangrijk dat KDISS orde op zaken stelt. Dat er iets moet gebeuren als het zo’n rommeltje is, daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Echter gezien ik begrepen heb dat de situatie zoals die hierboven beschreven is al enige tijd zo is, is er dus duidelijk geen acute noodzaak om op zo een korte termijn orde op zaken te stellen.
Nu zou je verwachten dat het niet gekker kan worden. Helaas:
We gaan de server afsluiten door op de powerknop te drukken. Als er voor wat voor reden dan ook dit niet werkt dient u handmatig zelf de server uit te schakelen doormiddel van shutdown in windows of het shutdown commando in linux. We doen onze best om de downtime zo kort mogelijk te houden.
Gezien er verder geen mededeling over de procedure in de e-mail van KDISS staat, sta ik perplex. Ze drukken dus gewoon, zonder overleg, even de powerknop in, ergens tussen 10:00 en 17:00 uur en mocht dat niet lukken, dan wordt er contact met je opgenomen???
Zover ik heb begrepen is dit e-mailtje, 64 uur voorafgaand aan de verhuizing, de enige mededeling die KDISS heeft gedaan over de aankomende verhuizing. Je zou je e-mail twee dagen om welke reden dan ook niet lezen en ineens wordt je server tijdens kantoor uren uit de lucht gehaald en verhuisd. Dit is compleet bizar!
Het lijkt erop dat de mensen bij KDISS het belangerijker vinden dat ze om 17:00 uur zelf naar huis kunnen, dan dat de continuiteit van de dienstverlening naar hun klanten is gegarandeerd.
Het mag duidelijk zijn, ik vind dit een schande. Zo ga je niet met je klanten om!