Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

De oogkleppen van de Nederlandse internetsector

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 8 september 2014 08:01 uur

Kijk naar het Nederlandse IT-landschap en je ziet dat bijna iedereen wel op de een of andere manier aan bovenstaande probeert te voldoen. Specifiek aanbieders van internetgerelateerde diensten hebben zich in toenemende mate afgelopen periode laten certificeren. ISO9001 en ISO27001 zijn inmiddels bijna gemeengoed. Samenwerking, daarvoor zijn er in ieder geval drie platformen, Nederland-ICT, ISPconnect en DHPA. Of lidmaatschap bij een of meerdere platformen daadwerkelijk leidt tot meer naamsbekendheid, omzet en een lager verloop van klanten, valt buiten de scope van dit artikel.

Wat vooral opvalt, is dat deze activiteiten en ook de communicatie erom heen een overweldigend nationaal (of zelfs regionaal) karakter hebben. Het aantal bedrijven dat buiten de landsgrenzen opereert, is op de vingers van twee handen te tellen. Zet dat eens af tegen de manier waarop Amerikaanse datacenters en providers zich opstellen naar de markt – die stralen zo goed als altijd global presence uit als invulling van het begrippen professionaliteit en kwaliteit (wie wil er nou geen zaken doen met een global player). Dichter bij huis is bij de Oosterburen weer een ander thema zichtbaar. In toenemende mate wordt daar het begrip Made in Germany – dat al heel lang geldt voor industriële producten – ingezet om aan te geven dat op het vlak van IT Duits en Duitsland gelijk staat aan termen als gedegen, betrouwbaar en veilig. Tijdens events als Mobile World Barcelona en de RSA conferenties is er sinds 2008 een gemeenschappelijk optreden van Duitse IT- en internetbedrijven waarbij de slogan “IT security made in Germany” actief wordt gebruikt.

De claims die Amerikaanse en Duitse bedrijven maken, hebben geen nationale of regionale beperking, die gelden mondiaal. Zet dat weer eens af tegen de claims waarmee het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven probeert klanten te werven op de eigen thuismarkt. Wat dan zichtbaar wordt, is dat de Nederlandse sector in het beste geval uit is op het binnenhalen van omzet vanuit het buitenland, maar amper zelf actief is in het buitenland. De klant moet maar naar ons komen. Is dat de houding die je als sector en bedrijf wil uitstralen? Alarmerende factor daarbij is dat een groeiend aantal buitenlandse concurrenten zoals One, OVH en Strato wel de weg naar Nederland vindt en vooral aan de onderkant van de Nederlandse markt omzet weghaalt.

Wordt het niet de hoogste tijd voor de Nederlandse hostingbedrijven de oogkleppen af te zetten en in te zien dat de sector op deze manier marktaandeel weggeeft?

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.