Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Wat doe je tegen de cloud perceptiekloof?

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 29 september 2014 12:00 uur

CSA-CloudUsage2014Stel een gebruiker weet niet precies welke applicaties en bestanden er geheel of gedeeltelijk in de cloud staan. Hoe kan hij dan controleren of de data veilig staat, volgens de wettelijke eisen wordt opgeslagen en of de aanbieder zich aan de contractbepalingen houdt?

Dit is echt geen nieuw thema, al jaren zien zowel onderzoekers als aanbieders van clouddiensten dat er sprake is van een kloof tussen wat de gebruiker denkt in de cloud te doen en wat er daadwerkelijk plaatsvindt. Soms komt het tekort aan kennis op pijnlijke wijze naar voren, als data opeens echt weg is of applicaties ophouden te werken. Gelukkig is het vaker op een meer subtiele wijze, dan is het gerichte navraag die aan het licht brengt dat een en ander toch anders zit dan aangenomen. Andere mogelijkheden die best vaak voorkomen, zijn dat de gebruiker meedoet aan onderzoek waar dit ter sprake komt of dat hij leest over een onderzoek waardoor hij aan het denken wordt gezet.

Tot die laatste twee kun je alvast rekenen het Cloud Usage: Risks and Opportunities Report (PDF), dat vorige week door de CSA is gepubliceerd. Een kort onderzoek op basis van N=165. Dit is voor mondiaal onderzoek weinig, dus de bevindingen zijn met enige voorzichtigheid te interpreteren. Desondanks blijft het opvallend te zien hoe de meeste zakelijke gebruikers twee zaken aantoonbaar te laag inschatten. Het aantal clouddiensten dat men gebruikt, wordt tot 20x te laag ingeschat, bij het percentage van alle gebruikte applicaties dat op enige wijze in de cloud draait, is de score iets minder dramatisch, men zit er “slechts” factor 2 naast. Natuurlijk komt daar het begrip schaduw-IT naar voren waaronder wordt verstaan dat de gemiddelde IT-afdeling niet door heeft wat er op de werkvloer gebeurt, laat staan welke risico’s daaraan verbonden zijn.

Maar het onderzoek toont ook iets anders aan en dat zal eveneens in Nederland gelden. Dat gebruikers zo slecht kunnen inschatten wat de cloudafhankelijkheid is (want daar gaat het hier feitelijk over) zegt het nodige over de wijze waarop deze diensten worden uitgelegd en verkocht. Als aanbieder van elke dienst heb je de taak en plicht je afnemers afdoende te informeren. Daarbij gaat het natuurlijk echt niet om nadrukkelijk de meest gitzwarte scenario’s uit te leggen, dat is complete overkill. Alleen maar de pluspunten te benadrukken en vergeten te melden dat iets geheel of gedeeltelijk in een cloud staat en van wie die service is, dat moet je eveneens vermijden.

De cloud perceptiekloof toont aan dat de informatie verstrekking naar gebruikers beter kan. Zoiets doe je niet uitsluitend uit defensieve overwegingen om zelf later geen verwijten te krijgen. Minstens zo belangrijk moet toch zijn dat er niets prettiger is een klant die begrijpt wat hij afneemt en die ervan overtuigd is dat zijn aanbieder hem écht helpt, met andere woorden een tevreden klant.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.