- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 27 november 2014 08:00 uur
Een paar jaar geleden wist iedereen het zeker: gamehosting zou groot worden. Deels is dat inderdaad waarheid gebleken, kijk alleen naar het succes van i3D dat inmiddels een household name is geworden in de game-industrie. De volgende stap na gamehosting zou cloudgaming worden. De komst van allerlei mobile devices zorgde voor een stormachtige groei in cloudgaming, maar dat vlakte in de afgelopen jaren af. Voornaamste oorzaak was het achterblijven van de benodigde netwerktechnologie die het spelen van games in de cloud mogelijk maakt. Volgens een recent onderzoek van het Brits/Amerikaanse Strategy Analyctics gaat cloudgaming vanaf 2015 weer serieus groeien. Volgens het bureau is het ‘inflection point’ – groei na afvlakking – bereikt.
Strategy Analytics publiceerde eind vorige week een onderzoek waarin het een sterke groei van cloudgaming voorspelt. En dat betekent kansen voor hosters. Toegegeven, het onderzoek is beperkt. Het bureau kijkt vooral naar de groei van NVIDIA Grid Game Streaming Service; het rapport heet dan ook “NVIDIA goes off the grid with Cloud Gaming Service”. NVIDIA is op dit moment bijzonder actief in het uitbouwen van een cloudgaming-platform met Grid Game Streaming Service (waarvoor je NVIDIA Shield als console nodig hebt). Het rapport vermeldt dat er op dit moment zo’n 30 miljoen devices zijn verbonden met Playstation Now en NVIDIA, maar voorspelt ook een groei van 500 procent voor het eind van 2015. Let wel: voor alleen PS-consoles en NVIDIA Shields. De miljoenen tablets en smartphones zijn hierin niet meegenomen.
Auteur Michael Goodman noemt NVIDIA omdat het een relatief nieuwe speler is op de deze markt: het bedrijf werd vooral bekend vanwege de productie van grafische kaarten. Overigens verwachten eigenlijk alle grote merken wel een substantiële groei. Ook Microsoft zet zwaar in op het succes van XBox One. En allemaal hebben ze hetzelfde doel: door games vanuit de cloud beschikbaar te maken, krijgen spelers bijna oneindige mogelijkheden in multiplayer, maar ook in uitbreidingen van games. De twee randvoorwaarden zijn daarvoor bereikt: de technologie – en ook bandbreedtes met bijvoorbeeld glasvezel op de consumentenmarkt – is beschikbaar en, niet onbelangrijk, gamers zijn bereid voor extra functionaliteit in de cloud te betalen. Het houdt niet meer op bij de vier tientjes die voor een spel worden neergeteld in de winkel. Abonnementen zijn een geaccepteerd verschijnsel.
Mits het allemaal werkt naar behoren. Terecht merkt Goodman op dat een dergelijke groei stabiele hosting vergt. Hoe belangrijk dat is toonde een recente outage bij Microsoft aan. Een outage in Azure-diensten zorgde ervoor dat XBox lange tijd niet beschikbaar was. Microsoft gebruikt de XBox voor al haar streamingdiensten. Stabiele gamehosting is een vak apart. De belasting op servers is veel zwaarder en bovendien veel grilliger. Het afbreukrisico is bovendien veel hoger dan bij reguliere hosting: waar een gemiddelde consument een site die down is, later nog wel eens wil bezoeken, is de gamer echt veeleisender. Slechts een handvol hosters waagt zich eraan. Maar voor wie durft en de slagkracht heeft om de investeringen te doen: 2015 wordt het jaar.