- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 19 december 2014 08:00 uur
Het afgelopen jaar was vooral het jaar van de strijd om het marktleiderschap in IaaS. Die markt wordt gedomineerd door Amazon, Microsoft en – op gepaste afstand – IBM met Softlayer. Die strijd zal in 2015 onverminderd doorzetten. De partijen volgen elkaar bijvoorbeeld in de diverse tariefsverlagingen die over het algemeen worden ingezet door Amazon. Microsoft voegde onlangs diverse nieuwe features toe aan Azure. En IBM? Dat lijkt vooral in te zetten op het vergroten van de footprint.
Begin dit jaar deed IBM een belangrijke strategische zet en sloot een deal met Equinix. En Big Blue reserveerde een miljard dollar voor verdere uitbreidingen van het aantal cloudcenters. Uiteindelijke doel was om gedurende het jaar veertig van deze cloudcenters toe toe voegen aan de bestaande datacenters. Deels zijn dat de Equinix-datacenters, onder meer het center in Amsterdam. Deze week maakte IBM bekend dat het dit jaar 48 nieuwe cloudcenters heeft geopend. Naast Amsterdam worden ook de Equinix-centers in Australië, Frankfurt, Tokyo, Singapore en de VS gebruikt.
De strategie van Microsoft is wezenlijk anders. Dat bedrijf richt zich vooral op de functionaliteit van Azure. Het kondigde een reeks aan nieuwe features aan die het voor grote klanten aantrekkelījk moet maken om ook bedrijfskritieke applicaties naar Azure te brengen. Microsoft heeft hiervoor nu secure connections naar on-premise cloudomgevingen, Azure Site Recovery en Azure SQL Database. Ook interessant is de Big Data Analysis-tooling die Microsoft onlangs aankondigde. Daarmee positioneert Microsoft Azure ook nadrukkelijk als Big Data-platform.
Al met al gaat 2015 voor al deze partijen een heel belangrijk jaar worden. Alledrie willen ze die leidende cloudprovider worden met verschillende strategieën. Het kantelpunt: de mate waarin klanten echt alles aan cloud gaan toevertrouwen.