- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 30 december 2014 08:00 uur
2015 staat voor de deur. Wat zal 2015 brengen voor de branche? Ik zie een duidelijke verschuiving waarbij service en infrastructuur bij hosting worden losgekoppeld. Dat biedt grote kansen voor de grootste én de kleinste hosters. Vooral de kleinste hosters profiteren daarvan. 2015 wordt daarom hun jaar!
Het afgelopen jaren waren er verschillende overnames in de branche. Er is dus zeker sprake van consolidatie. Wat echter opvalt is dat de consolidatie zich beperkt tot relatief grote bedrijven. Het aantal overnames van kleine en middelgrote hostingbedrijven is veel beperkter.
Er blijven nog maar een paar heel grote hostingbedrijven (olifanten) over en een grote hoeveelheid kleine hostingbedrijven (vlooien). Door het enorme verschil in omvang zitten beide soorten bedrijven elkaar niet in de weg en bedienen ze ook een heel verschillende doelgroep. Daarnaast zullen er nog een aantal meer exotische hostingbedrijven overblijven die iets bijzonders doen.
Een andere ontwikkeling is dat infrastructuur en service in 2015 telkens meer los worden gekoppeld. Het meest duidelijke voorbeeld waarbij dat nu vaak nog niet zo is, is managed hosting. Wie een managed hosting oplossing inkoopt, koopt meestal de infrastructuur (1), orchestration van die infrastructuur (2) en het beheer van het platform dat bovenop de infrastructuur draait (3) bij één partij in en die partij is zelf ook eigenaar van de fysieke infrastructuur (4).
Telkens vaker zal de klant de keuze krijgen hoe en wat die waar inkoopt en laat beheren. In 2015 verwacht ik dat telkens meer (managed) hosters de klant de keuze zullen geven om eigen infrastructuur van de hoster te gebruiken of te kiezen voor grote publieke clouddiensten als Amazon, Azure, Google, Microsoft of Rackspace.
Daarnaast verwacht ik hosters zich telkens meer zullen gaan richten op het beheer van publieke clouddiensten. Daarbij is er geen sprake meer van managed hosting waarbij de klant wordt ontzorgt maar eerder een soort consultancy waarbij klanten worden ondersteund bij het gebruik van publieke clouddiensten voor hun applicaties.
Ook bij mainstream hostingdiensten zal er telkens meer worden gekozen voor de publieke cloud. Voor kleine klanten is zelf een server beheren in de publieke cloud vaak maar lastig. Hosters zullen daar telkens meer op gaan inspelen door bijvoorbeeld publieke cloudservers te verkopen als turn-key oplossing als een soort Value-Added Resellers.
Zelfs webhostingbedrijven zullen hun eigen ijzer (servers) telkens vaker de deur uit doen en kiezen voor de publieke cloud of een lokaal infrastructure hostingbedrijf. Door het schaalvoordeel van grote bedrijven zal het telkens goedkoper worden om de infrastructuur uit te besteden. Webhostingbedrijven zullen zich telkens meer onderscheiden met het platform dat bovenop de infrastructuur draait én nog belangrijker met de service die ze hun klanten bieden. De fysieke infrastructuur wordt telkens minder een concurrentiefactor.
Dit laatste geldt ook voor de allerkleinste hostingbedrijven, ook wel narrow hosting genoemd. Deze honderden ondernemers verkopen namelijk iets dat andere hostingbedrijven niet kunnen verkopen, namelijk een unieke persoonlijke service die per ondernemer verschillend is en waar de klant specifiek voor kiest. Een zelfde infrastructuur bieden als grote hosters was altijd lastig, maar nu ze diezelfde infrastructuur kunnen inkopen in de publieke cloud of bij een grote infrastructure hoster is dat geen probleem meer. Nu het concurreren vooral gaat om de service die wordt geboden, hebben de kleinste hosters een unieke propositie die mainstream hosters niet hebben.
Daarmee ben ik terug waarmee ik mijn verhaal begon. In de hostingmarkt zal in de toekomst bestaan uit olifanten, vlooien en enkele exoten. Ik voorzie daarom een geweldige toekomst voor de vlooien, de kleine hosters. 2015 wordt het jaar van de kleine hoster!