Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Enterprise cloud Verizon minimaal 12 uur down voor onderhoud

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 7 januari 2015 08:00 uur

Betrouwbaarheid en beschikbaarheid zijn twee belangrijke eigenschappen van clouddiensten. Bij enterprise clouddiensten geldt dat nog sterker. Verizon laat echter zien hoe het niet moet. Aankomend weekend voert het bedrijf upgrades aan zijn enterprise cloudplatform uit. Daarbij moeten klanten rekening houden met een downtime van 12 tot 24 uur.

In eerste instantie gaf het bedrijf zelfs aan dat er sprake zou zijn van maar liefst 48 uur downtime om de upgrade van het enterprise cloudplatform uit te voeren. In een reactie tegenover Gigaom laat Verizon echter weten dat hun eerdere mededeling niet klopte. De daadwerkelijk te verwachten downtime zal beperkt blijven tot 12 tot 24 uur.

Volgens het bedrijf is er zelfs sprake van regulier periodiek onderhoud, dat in het weekend wordt uitgevoerd en zit er weinig kwaad in. Wel stelt het bedrijf dat wanneer de upgrade achter de rug is, toekomstige upgrades zonder downtime mogelijk zullen zijn.

Op Twitter zijn klanten van Verizon echter minder te spreken over de downtime. Normaliter wordt uptime van clouddiensten als percentage uitgedrukt met 99, een komma en nog een aantal keer het getal 9. Een (eenmalige) downtime van 12 uur betekent dat de Verizon cloud nog maar een uptime van maximaal 98,4% in de bewuste maand.

Enterprise clouddiensten. Verizon laat zien hoe het niet moet.

https://twitter.com/kennwhite/status/550710252602413057

[advpoll id=”112″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Sjoerd van Groning, 7 januari 2015 3:57 pm

Uptime is (bijna) altijd exclusief gepland onderhoud.

De lengte van het onderhoudsvenster is echter denk ik een slechte match met de verwachtingen die mensen hebben van cloudservices. Gepland onderhoud is wel een andere orde dan storingen en/of uitval.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.