- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 7 januari 2015 08:00 uur
Betrouwbaarheid en beschikbaarheid zijn twee belangrijke eigenschappen van clouddiensten. Bij enterprise clouddiensten geldt dat nog sterker. Verizon laat echter zien hoe het niet moet. Aankomend weekend voert het bedrijf upgrades aan zijn enterprise cloudplatform uit. Daarbij moeten klanten rekening houden met een downtime van 12 tot 24 uur.
In eerste instantie gaf het bedrijf zelfs aan dat er sprake zou zijn van maar liefst 48 uur downtime om de upgrade van het enterprise cloudplatform uit te voeren. In een reactie tegenover Gigaom laat Verizon echter weten dat hun eerdere mededeling niet klopte. De daadwerkelijk te verwachten downtime zal beperkt blijven tot 12 tot 24 uur.
Volgens het bedrijf is er zelfs sprake van regulier periodiek onderhoud, dat in het weekend wordt uitgevoerd en zit er weinig kwaad in. Wel stelt het bedrijf dat wanneer de upgrade achter de rug is, toekomstige upgrades zonder downtime mogelijk zullen zijn.
Op Twitter zijn klanten van Verizon echter minder te spreken over de downtime. Normaliter wordt uptime van clouddiensten als percentage uitgedrukt met 99, een komma en nog een aantal keer het getal 9. Een (eenmalige) downtime van 12 uur betekent dat de Verizon cloud nog maar een uptime van maximaal 98,4% in de bewuste maand.
Enterprise clouddiensten. Verizon laat zien hoe het niet moet.
https://twitter.com/kennwhite/status/550710252602413057
[advpoll id=”112″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]