- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 januari 2015 10:00 uur
Cloud- en hostingdiensten heb ik in acht soorten ingedeeld. Als feedback daarop hoor ik weleens dat mijn indeling te abstract is. Een andere indeling naar het exacte type diensten, zoals hosted exchange, IaaS, PaaS, webhosting, etc, zou beter zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Beide indelingen vullen elkaar aan in plaats van elkaar uit te sluiten.
Het gaat bij mijn indeling niet om wat de exacte dienst is die aangeboden wordt, maar de insteek waarmee de diensten worden aangeboden. Het gaat om wie de aanbieder is en waarom de aanbieder de bewuste diensten aanbiedt. Is het de bedoeling om kale infrastructuur te leveren, een product voor de massa, een standaard zakelijk product of zijn klant volledig ontzorgen?
Deze vraag moet eerst worden beantwoord. Op basis daarvan kan worden gekeken of de diensten die door een bepaalde aanbieder worden aangeboden, geschikt zijn voor de behoeften van een bepaalde klant. Als een bepaalde aanbieder niet geschikt is voor de behoeften van de klant, dan maakt het ook niet uit welke diensten die precies aanbiedt.
Bij het selecteren van een bepaalde aanbieder is deze indeling de eerste waterscheiding. Van alle aanbieders die op basis van deze indeling niet de juiste wie zijn en waarom hebben, vallen af. Het maakt niet uit wat ze precies aanbieden. Ze zijn toch niet geschikt voor de behoeften van de bewuste klant.
De volgende stap is om een indeling te maken op basis van de exact aangeboden diensten. Nu kijken we pas naar de exacte cloud- of hostingdienst die wordt aangeboden. Daar zijn tientallen soorten diensten te onderscheiden, veel voorkomende zijn IaaS, PaaS, SaaS, BaaS, DBaaS, WaaS, hosted exchange, colocatie, domeinnamen, virtuele servers en webhosting.
Om een voorbeeld te geven hoe beide indelingen elkaar aanvullen het volgende voorbeeld van verschillende diensten die stuk voor stuk voor webhosting door kunnen gaan:
- Door een zzp-hoster worden aangeboden (narrow hosting).
- Door een grote hoster die zich op de massa richt met honderdduizenden klanten (mainstream hosting).
- Door een (middel)grote hoster die zich specifiek richt op zakelijke klanten met een bijpassende service (business hosting).
- Door een grote outsourcingpartij met een gestandaardiseerd PaaS-platform (corporate hosting).
- Door een hoster die zich volledig heeft gespecialiseerd in een bepaald type platform, zoals RoR of Coldfusion (special hosting).
- Door een hoster met een PaaS-platform maar waarbij er wel sprake is van een bepaalde mate van maatwerk en de klant (volledig) wordt ontzorgd (managed hosting of critical hosting).
De dienst die wordt aangeboden is in alle gevallen hetzelfde (webhosting). Het mag echter duidelijk zijn dat de meeste van de aanbieders maar geschikt zullen zijn voor bepaalde type klanten. Mijn indeling gaat daarom uit van wie de aanbieder is en waarom die zijn diensten aanbiedt. Pas wanneer dat duidelijk is, is het van belang om te kijken wat er wordt aangeboden.