Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Nederlandse internetbedrijven zijn niet innovatief

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 12 januari 2015 10:00 uur

Nederland ziet zich als land waar internet op succesvolle wijze is uitgerold en door bedrijven en burgers wordt gebruikt. Vol trots wordt gewezen op de indrukwekkende cijfers over internetpenetratie en de aantrekkelijkheid voor bedrijven die dicht op een IX willen zitten. Is het beeld echt zo rooskleurig?

Wie afgelopen donderdag bij de jaarlijkse ISOC nieuwjaarsborrel de moeite heeft genomen de award uitreiking bij te wonen, zal een ding zijn opgevallen. De jury wond er bij het beschrijven van de cases van de tien genomineerden geen doekjes om: een groot aantal was niet innovatief genoeg om voor een prijs in aanmerking te komen. Let wel, dit is ISOC, dus bij de genomineerden ging het over aanbod van echte en praktische internettoepassingen.

In de herfst van 2014 werden in Luxemburg de jaarlijkse Eurocloud awards uitgereikt. De winnaars van alle landen awards streden daar om de gunst van de beste cloudinnovatie en -toepassing binnen Europa. Wat zagen we daar: alle Nederlandse winnaars bleken op Europese schaal niet onderscheidend genoeg voor een prijs. De jury was daar aanvankelijk redelijk diplomatiek over, later volgde nog een directere verklaring. Wat het internationale gremium aan de inzendingen uit de volwassen internetlanden (naast Nederland vielen ook de meeste Britse en Duitse landenwinnaars buiten de boot) was tegengevallen was het gebrek aan échte innovatie. Bundeling van bestaande diensten of het aanboren van nieuwe doelgroepen, hoe interessant ook, is geen echte innovatie.

Twee opmerkingen gemaakt door twee verschillende organisaties die je toch aan het denken moeten zetten. Hoe innovatief zijn Nederlandse internetondernemers op het niveau van de hostingbedrijven en de direct daaraan gelinkte ondernemingen? Zijn er afgelopen jaar echt nieuwe hosting-, cloud- of accessdiensten in Nederland ontwikkeld dan wel gelanceerd? Kijkend naar wat ISPam in die periode heeft ontvangen aan persberichten uit de sector is het lastig die vraag positief te beantwoorden. Geïntroduceerd zijn vooral reeds elders bestaande diensten, in een aantal gevallen iets aangepast aan de Nederlandse markt.

Dit alles leidt tot de conclusie dat Nederland op het gebied van innovaties voor de internetsector minder succesvol is. Hier is sprake van een serieus risico omdat met een beperkt aantal innovaties binnen de internetsector Nederland onherroepelijk minder aantrekkelijk wordt voor bedrijven die daar gevoelig voor zijn. Als we voor nieuwe hippe bedrijven minder spannend zijn dan werkt dat ook door op andere sectoren waaraan de hostingsector nu nog wel een fatsoenlijke boterham verdient.

Is dat toekomstmuziek? Nee, helaas niet. Kijk naar de bevindingen van EY. In de periode 2013-2014 scoorden Londen en Berlijn elk een factor 10+ meer succes als vestigingsplaats voor IT- en media start-ups dan onze hoofdstad. Amsterdam neemt op Europese schaal slechts een 13e plek (!) in. Die bedroevende score moet een reden zijn eens extra kritisch naar het innovatievermogen “onze” internetsector te kijken.

[advpoll id=”113″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.