- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 30 januari 2015 08:00 uur
Kleine hosters bieden een dienst aan die wezenlijk anders is dan die van hun grote collega’s. De kleinschalige persoonlijke dienstverlening is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van deze bedrijven. Ik zie een kans voor deze kleine bedrijven om door onderlinge samenwerking deze zwakte weg te nemen zonder in te leveren op hun sterke punten.
Samen sterk. Deze kreet is vaker in Nederland te horen. Ook kleine hosters kunnen samen sterk zijn. Ik zie grote kansen voor kleine hosters om samen te werken door een netwerk te vormen. Elke hoster behoudt zijn eigen naam en zelfstandigheid, maar werkt samen in een groter geheel. De samenwerking zou ook een naam kunnen krijgen, die achter de eigen bedrijfsnaam wordt geplaatst.
Het grote voordeel van samenwerking is dat daarmee een aantal zwaktes van kleine hosters worden weggenomen. Een belangrijke bottleneck van een kleine hoster is dat die alles zelf moet regelen. Sommige dingen is een kleine hoster minder sterk in. De belangrijkste zwakte is dat de service en de operatie ook tijdens geplande (vakantie) en ongeplande (ziekte) afwezigheid door moet gaan.
Daarnaast zijn er ook andere zaken waar een kleine hoster misschien minder goed in is, zoals marketing en sales. Natuurlijk zal een kleine hoster het veelal van mond-tot-mond-reclame moeten hebben en daardoor een trouwe schare klanten hebben, die weer nieuwe klanten aanbrengen, maar zelf nieuwe klanten bereiken is lastig.
Expertise
Een laatste zwakte die veel kleine hosters hebben, is dat ze soms nét te klein zijn om bepaalde klanten adequaat te bedienen of net niet de juiste expertise in huis hebben. Het dilemma waar je dan als kleine hoster voor staat, is of de klant niet te bedienen én te verwijzen naar een collega of het op hoop van zege toch te proberen met het risico dat de klant uiteindelijk ontevreden is.
Op al deze punten zouden hosters samen kunnen werken. Indien één van de hosters bijvoorbeeld op vakantie of ziek is, dan kunnen de andere deelnemers aan het netwerk er voor zorgen dat de dienstverlening door kan draaien en klanten daar zo min mogelijk last van hebben.
Ook qua marketing zijn er kansen. De naam van het netwerk kan als merk naar buiten worden gebracht. Daardoor kan er als netwerk reclame worden gemaakt. De partijen die in het netwerk participeren, zullen natuurlijk ook met elkaar concurreren, maar dat hoeft niet persé. De hosters zouden ook de markt bijvoorbeeld geografisch kunnen verdelen. Klanten vinden het immers ook wel prettig om zaken te doen met een bedrijf ‘uit de buurt’. Zelfs al zal het praktisch niet voorkomen dat er vis à vis contact is met de hoster in kwestie.
Daarnaast zorgt een gezamenlijk merk dat goed in de markt is gezet, er ook voor dat een klant eerder geneigd zal zijn met één van de bewuste kleine hosters in zee te gaan. Door samen te werken kunnen kleine hosters klanten aantrekken die onder andere omstandigheden zonder na te denken voor een grote (mainstream) hoster kiezen. Door samen te werken weten kleine hosters de aandacht te trekken van een doelgroep ze vroeger niet wisten te bereiken.
Specialisatie
Als laatste biedt samenwerken in een netwerk kleine hosters ook de kans om een compleet pakket aan diensten aan te bieden en zich te specialiseren. Dat is mogelijk door een netwerk op te richten waarbij elke hoster zich specialiseert in een ander type dienstverlening. Hoster A richt zich op simpele webhosting, hoster B op webwinkel webhosting, hoster C op colocatie en dedicated servers, hoster D op virtuele servers en hoster E op managed hosting. Alle dienstverlening kan onder één vlag worden aangeboden, met dezelfde persoonlijke dienstverlening.
Samenwerking heeft dus veel voordelen en biedt veel kansen. Dat roept de vraag op of er ook geen nadelen zijn? Die zijn er natuurlijk ook. Samenwerking betekent per definitie dat je moet samenwerken. Een kleine hoster kan alleen doen en laten wat die wil. Wanneer moet worden samengewerkt, zul je je als kleine hoster soms moeten schikken naar de mening van de andere hosters die deelnemen.
Ook betekent samenwerken dat het gedrag van de andere hosters die onderdeel van het netwerk uitmaken af kan stralen op de andere hosters. Uiteraard vooral wanneer dat negatief is. Een laatste nadeel is dat het optuigen en instandhouden van een netwerk ook overhead met zich meebrengt. De tijd en geld die in het netwerk worden gestoken kunnen niet in het eigen bedrijf worden gestoken.
Kartel
Een logische reactie op het idee om kleine hostingbedrijven op deze manier te laten samenwerken is de vraag: is dit niet in strijd met het kartelrecht? Het antwoord is, dat dit inderdaad gewoon mag. Dit valt namelijk onder de zogenaamde bagetelregeling van het mededingingsrecht (art. 7 Mw).
Om te voldoen aan deze regeling moet sprake zijn van een totale omzet van maximaal 1,1 miljoen euro per jaar van alle samenwerkende hosters of dat het marktaandeel van de samenwerkende hosters niet groter dan 10% is in de relevante markt. Wanneer aan één van de twee eisen is voldaan, mag het. Aan de eerste eis zal meestal zijn voldaan en aan de tweede vrijwel altijd. Daarmee zal praktisch elk samenwerkingsverband van kleine hosters toegestaan zijn.
Samenwerken biedt kleine hosters grote kansen. Door samen te werken zijn er kansen op het gebied van betrouwbaarheid en continuïteit en ook om het (gezamenlijk) marktaandeel te vergroten en nieuwe groepen klanten te bereiken. Er is natuurlijk geen enkele noodzaak om samen te werken op (alle) punten die ik heb genoemd. Samenwerken is een keuze en het belangrijkste is dat wanneer voor samenwerking wordt gekozen, de samenwerking past bij alle hosters die daaraan deelnemen.