- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 26 januari 2015 08:01 uur
Een van de genomineerden voor de ISOC innovatie award was het Privacycafé. Een initiatief van Bits of Freedom dat als doel heeft de burger te helpen zijn/haar privacy beter te beschermen. Dat betekent dus uitleg over wachtwoorden, browsers en nog veel meer. Uitleg gegeven door vrijwilligers kriskras door het land.
De eerste gedachte hierbij zal zijn: leuk voor de burger, maar voor zakelijke gebruikers of aanbieders is dit niet relevant? Maar toch. ISPam is op de koffie gegaan bij Douwe Schmidt om navraag te doen. Is er een link met zakelijk, maar eerst hoe werkt het privacycafé?
Om met het laatste te beginnen. De bijeenkomsten worden gehouden in openbare bibliotheken. Dat is neutraal terrein met voldoende ruimte voor dergelijke sessies. Opkomst van 30 tot 50 mensen is regel. Douwe sprak van groepen bestaande uit gezinnen met kinderen op de arm tot een bezoekster van 95 jaar. Kortom een gemêleerd gezelschap. Na een korte inleiding waarbij de abstractie, die internet eigen is, wordt ontrafeld en aan de hand van beelden wordt uitgelegd hoe communicatie vanaf toetsenbord van de verzender naar het beeldscherm van de ontvanger verloopt gaat men in groepjes versterkt met een vrijwilliger aan de slag. Een menukaart bepaalt de mogelijkheden.
Tot zover is het heel duidelijk een consumentenbijeenkomst. Waar is er een link met zakelijk? Douwe kwam met een aantal voorbeelden in de vorm van vragen die tijdens de privacycafés worden gesteld: Hoe kan ik mijn eigen data beter beschermen maar toch online vindbaar zijn? Antwoord: je zou je eigen data ook op een eigen website met eigen domeinnaam kunnen zetten. Waarom is het gebruiken van één (1) wachtwoord slecht? Antwoord: als dat eenmaal op straat ligt, ligt echt alles op straat. Kies voor meerdere accounts en daarbij meerdere wachtwoorden. Twee simpele voorbeelden die wel direct 100% vertaalbaar zijn naar de business van een hoster, want deze twee vragen zijn perfect te beantwoorden op basis van een shared hostingpakket.
Een ander thema op de privacycafé middagen is encryptie en beveiligde communicatie. PGP is natuurlijk nog steeds niet simpel te noemen en hoe SSL werkt weet ook niet iedereen. Ook hier zit een vertaalslag voor hosters. Douwe wees op een voor de hand liggende oplossing als een groep gebruikers met meer dan standaard beveiliging wil communiceren: waarom wijzen hosters specifieke gebruikersgroepen niet meer op de mogelijkheid van websites met afgesloten delen en wachtwoordtoegang. Het bestaat inderdaad al jaren, maar het wordt vaak aan de eigen creativiteit van de aanvrager overgelaten. Is het echt zo lastig om bij de aanvraag voor web en mail van een postduivenvereniging te wijzen op dat alternatief voor PGP. Die zelfde actievere rol voor hosters kwam even later weer ter sprake bij de vraag: stel je registreert voor een klant een domeinnaam met hostingpakket en je ziet zo al dat het een winkel wordt. Waarom wijs je die klant niet op het nut van een SSL-certificaat?
De privacycafé bijeenkomsten zijn niet commercieel. Er wordt geen reclame gemaakt voor een bedrijf of specifiek product. Daarbij is het een platform waar de hostingsector van profiteert, omdat kundige internetters bijdragen aan meer vraag naar betere producten en diensten. Eigenlijk zou je alleen al daarom het privacycafé moet steunen.