- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 2 februari 2015 08:01 uur
Wat hebben IBM en Amazon gemeen? Antwoord: beide bedrijven hebben recent nieuwe e-maildiensten aangekondigd. Met Verse respectievelijk WorkMail claimen deze twee giganten een grote sprong voorwaarts te maken. Zonder meer opvallend voor iets dat nog vaak als basisdienst wordt begrepen.
Het is nog niet zo lang geleden dat op veel plekken te lezen viel dat e-mail zijn langste tijd had gehad. Alles zou op termijn overgaan in vormen die beter zouden aansluiten bij het gebruik van social media. Er waren zelfs bedrijven, Atos sloeg daarbij het hardst op de trommel, die aankondigden e-mail compleet te gaan verbieden. Het mag duidelijk zijn dat deze scenario’s niet zijn uitgekomen. Je kunt inmiddels zelfs stellen dat e-mail aan een soort van tweede jeugd bezig is.
We hebben het dan over een basis van e-mail zoals we het al jaren kennen, maar daarbij meer mogelijkheden tot integratie en natuurlijk meer veiligheid. De link tussen meer integratie en veel meer aandacht voor veiligheid is logisch. Zelfs zonder obligate verwijzingen naar de NSA en Snowden is het burgers en bedrijven de laatste jaren duidelijk geworden dat de inhoud van mails waardevol kan zijn en het gewoon verdient om beter beschermd te worden.
Wie naar de Oosterburen kijkt, ziet dat daar inmiddels met de slogan en een onderliggend framework “e-mail made in Germany” een onverslaanbare USP is neergezet die door veel Duitse providers wordt gebruikt om buitenlandse aanbieders op achterstand te zetten. Met die kennis in het achterhoofd moet je dan ook de pogingen van IBM, Amazon, wellicht ook Microsoft of de aankondiging van een intranet Facebook-variant, zien met een hernieuwd mail-portfolio voor veel markten (waaronder de gehele EU) op de proppen te komen.
Basisdienst
Of het juist is hier te spreken van Mail 2.0 of inmiddels Mail 3.0 is weinig relevant. Zinvol is te kijken hoe hier in Nederland wordt gereageerd op deze ontwikkelingen.
Dan valt op dat vooralsnog het mail aanbod bij het overgrote deel van de hosters weinig inspirerend blijft. E-mail is vanuit de aanbieder beredeneerd een basisdienst, omdat het in bijna geen enkel hostingpakket zal ontbreken. Maar het is tevens – vanuit de klantperceptie – een commodity. De klant verwacht net als bij elektriciteit en water dat het altijd werkt en – daar zit het venijn – ook veilig is. Dat laatste is iets waar Nederlandse hosters, groot en klein, net als de Duitse collega’s kunnen scoren. Waarom dat nog steeds zo weinig gebeurt, is iets dat de sector zich echt moet afvragen. En voor wie denkt dat er weinig vraag naar is, wordt verwezen naar het artikel over het Privacycafé.
[advpoll id=”118″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]