- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 4 februari 2015 10:00 uur
In de hostingbranche worden er veel evenementen georganiseerd. Dat zijn ideale gelegenheden om de collega’s uit de branche te ontmoeten en nieuwe kennis op te doen. Wie als doel heeft om nieuwe leads en klanten te scoren, kan beter naar evenementen buiten de branche gaan. Dat zegt Anna Kocks van The Red Dress Effect tegenover ISPam.nl.
Binnenkort zijn de Worldhostingdays weer in Rust, Duitsland. Dat is één van de grootste hosting conferenties ter wereld waar vrijwel elke hoster is vertegenwoordigd. Het is een geweldig evenement, stelt Anna Kocks. Echter wanneer je kijkt wat het oplevert dan blijkt vooral dat er business developers van verschillende hosters drie dagen lang gezellig aan het borrel en netwerken zijn. Het is dus de vraag hoeveel leads je als hoster uit een dergelijk event haalt.
Natuurlijk kunnen bezoekende hosters ook nuttige kennis opdoen tijdens dit soort evenementen. Dan moeten de medewerkers van de hosters wel daadwerkelijk naar de informatieve sessies gaan. Vaak zie je dat juist dat niet gebeurt.
Waar je dan wel naartoe moet gaan als hoster om leads te vinden? Dat ligt er aan welke doelgroep je wilt bedienen, zoals webwinkels, adult, streaming, cdn-diensten, clouddiensten. In de meeste gevallen zal de doelgroep vertegenwoordigd zijn op evenementen buiten de branche.
Een hoster die zich richt op het hosten van webwinkels kan bijvoorbeeld naar de Webwinkel Vakdagen die enkele weken geleden werd georganiseerd. Als er één evenement is waar eigenaren en vertegenwoordigers van webwinkels zijn vertegenwoordigd dan is het deze wel. Volgens Kocks was het goed om te zien dat er dit jaar al verschillende hosters als exposant vertegenwoordigd waren op de Webwinkel Vakdagen. Echter is het ook nuttig om de beurs te bezoeken als hoster om te kijken wat er speelt bij webwinkels én ook om leads te werven.
Een ander voorbeeld dat Kocks noemt, is hosters die streaming partijen willen aantrekken. Die zouden bijvoorbeeld TV Connect kunnen bezoeken. Een van ’s werelds grootste evenementen op het gebied van connected TV entertainment dat jaarlijks plaats vindt in Londen. Daar vind je ruim 8500 vertegenwoordigers en professionals vanuit juist die branche. Een aantrekkelijke plek dus voor het ontmoeten van prospecten of het vinden van nieuwe leads.
Het belangrijkste is dat je voordat je als hoster bepaalt naar welke evenementen je gaat, als exposant of als bezoeker, je bedenkt wat je er uit wilt halen. Is de doelstelling om contact te onderhouden met de collega’s in de branche of branche gerelateerde kennis opdoen. Dan is een branche-evenement als Worldhostingdays ideaal. Wie op zoek is naar leads, kan zich beter richten op evenementen buiten de branche. Daar zit immers de doelgroep die je als hoster wilt bedienen, zo besluit Kocks.