Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Minder cyberattacks is niet altijd goed nieuws

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 9 februari 2015 08:01 uur

saferinternetday2015Het jaar is nog maar net begonnen of de eerste grote hack zorgt al weer voor de nodige ophef. Toegegeven, 80 miljoen records met (o.a.) SSN’s vertegenwoordigen dan ook een enorme waarde en de overlast zal navenant zijn. Wat kunnen we hiervan leren?

Kort voordat de Anthem hack bekend werd, verschenen er twee rapporten (*) van IBM. Net als tal van andere bedrijven, zoals Verizon, SafeNet en FireEye en instanties, zoals Enisa, doet Big Blue onderzoek naar alle mogelijke vormen van cybercrime. Het aardige aan deze twee onderzoeken is dat ze actueel zijn en dat er een andere invalshoek lijkt te zijn gekozen dan andere partijen doen. Dit leidt dan ook tot de conclusie dat op de Amerikaanse markt in 2014 sprake was van een afname van het aantal cyberattacks. Flink minder ook: 30% minder dagelijkse aanvallen en rond de black friday en cyber monday zelfs 50% minder. Die trend is voor met name retailers zeer belangrijk.

Er zit echter ook een keerzijde aan deze medaille. De aard van de aanvallen is verder veranderd en de buit per geslaagde aanval (zie Anthem hierboven) is verder toegenomen. Het risico dat hieraan verbonden is, is dat de gemiddelde kleine (online) retailer denkt dat hij inmiddels minder risico loopt. En dat is zeker niet het geval. Minder aanvallen is niet perse een goed signaal! Ook de webshop van de fietsenmaker op de hoek blijft namelijk een potentieel doelwit om de volgende redenen: testen van de methode, de achterliggende hoster of datacenters treffen en als steppingstone naar een vettere vis.

Een beetje internetspecialist weet dit allemaal natuurlijk al lang. Maar juist in de week van de Safer Internet Day is het zinvol de volgende vraag te stellen: is de informatie die ik met mijn klanten deel over dit onderwerp wel volledig en up-to-date? Anders gezegd: als bij jou een fietsenmaker aangeeft een webshop te starten, hoeveel aandacht besteed jij dan aan het uitleggen van feiten en mythes over cybersecurity?

(*) Het 2014 Retail Research and Intelligence Report is hier en het Holiday Trends: Black Friday/Cyber Monday Research and Intelligence Report is hier te downloaden.

 

 

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.