Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hosters, evenementen bezoeken is keuzes maken

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 25 februari 2015 08:00 uur

Er worden de komende tijd weer heel veel evenementen georganiseerd die gericht zijn op datacenters en hosters. Het zijn er te veel om allemaal te bezoeken of er als standhouder te gaan staan. Evenementen bezoeken betekent daarom keuzes maken. Dat roept de vraag op welke evenementen je dan het beste kan bezoeken.

Volgens Anna Kocks van The Red Dress Effect is het antwoord op die vraag volledig afhankelijk van wat je met je aanwezigheid als datacenter of hoster op de evenementen wil bereiken. Daarbij wijst Kocks op haar favoriete citaat uit het boek Alice in Wonderland:

Alice:`Would you tell me, please, which way I ought to go from here?’
‘That depends a good deal on where you want to get to’, said the Cat.
‘I don’t much care where–‘, said Alice.
‘Then it doesn’t matter which way you go’, said the Cat.

De keuze voor de evenementen die je bezoekt, is volgens Kocks daarom grotendeels afhankelijk van het doel dat je daarmee wil bereiken. Als je als hoster of datacenter niet duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken met je bezoek, dan zou je ook net zo goed naar willekeurig evenementen kunnen gaan.

De doelstelling die je hebt kan bijvoorbeeld het vergroten van de naamsbekendheid zijn, netwerken met collega’s, het werven van nieuwe klanten, upsell aan bestaande klanten, het opdoen van kennis of het werven van personeel.

Welk evenement je voor welk doel moet bezoeken, is volgens Kocks niet op voorhand te zeggen. Dat is iets waar je je als hoster in zou moeten verdiepen. Over het algemeen zou je kunnen stellen dat grote commerciële en gesponsorde evenementen geschikt zijn voor netwerken en het vinden van prospecten terwijl branche- en vendor-evenementen meer diepgang hebben qua kennisoverdracht.

Een tip die Kocks geeft aan bedrijven die evenementen in willen zetten voor het werven van personeel is om te kijken welke personen een bepaald evenement bezoeken. In het geval van bepaalde evenementen worden de lijsten met bezoekers gepubliceerd op basis daarvan kun je kijken of er bepaalde personen aanwezig zullen zijn, die je graag zou willen werven.

Wel wijst Kocks erop dat wie personeel wil werven op een evenement subtiel te werk moet gaan. Een potentiële kandidaat is tijdens het evenement natuurlijk aanwezig namens zijn huidige werkgever. Dat vereist een subtiele aanpak.

De belangrijkste boodschap die Kocks voor hosters heeft, is om goed na te denken naar welke evenementen je gaat. Je kan niet overal naar toe gaan. Om het maximale uit de evenementen waar je wel naartoe gaat te halen, is het belangrijk om goed na te denken over de keuzes die je daarin maakt en wat je op die evenementen denkt te kunnen bereiken.

Wie toch geen zin heeft om na te denken maar wel veel tijd kan natuurlijk ook gewoon alle evenementen bezoeken. De komende tijd valt er elke dag van de week wel wat te beleven, zo besluit Kocks.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.