- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 9 maart 2015 08:01 uur
. Deze uitgebreide publicatie geeft antwoord op vragen als: hoe digitaal is mijn land en hoe actief zijn burgers, bedrijven en overheden online.
Tot zover de indrukwekkende dataset en het persbericht al door de Nederlandse pers zijn opgepakt, is dat vooral in de vorm van een bevestiging. Als je alle scores bij elkaar optelt staat Nederland in dit overzicht in de Europese top van digitale samenlevingen. We hebben ‘het’ dus weer eens goed voor elkaar. Als je echter dieper de cijfers induikt (en dat gaat heel makkelijk met deze dataset) vallen wel een eigenaardige scores op. We scoren namelijk als land hoog op het gebied van toegang (breedband voor burgers en bedrijven), maar lager op het gebied van e-commerce en e-business. Nederland staat daar met Oostenrijk op een gedeelde 6e/7e plaats. Dat komt omdat slechts 20.4 procent van de burgers in 2014 content, software of updates online heeft besteld. Daarmee scoren we slechter dan de bekende Scandinavische landen, maar ook Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg passeren ons op dit onderdeel. Dat 55,3 procent van de Nederlandse bedrijven in 2014 bestellingen via internet krijgt klinkt aardig, maar het gemiddelde over de hele EU is wel 85,3 procent. Evenzo dramatisch is de score als wordt gekeken naar het online deel van de omzet van bedrijven. Hier scoort Nederland een bedroevende 17e plaats, 5 procentpunten onder het EU-gemiddelde.
Ook op andere vlakken die betreffen online vraag en aanbod, scoort Nederland minder goed dan menigeen denkt. De bevindingen van de EC lijken te wijzen op een zwak aanbod van e-commerce en e-dienstverlening in Nederland. Dit moet koren op de molen zijn voor partijen die bedrijven, groot en klein, helpen met de online dienstverlening. Inderdaad hosters en providers, maar ook partijen die webshops bouwen, ondersteuning bieden voor e-billing et cetera.
De achterstand die nog kan – en moet – worden ingelopen is aanzienlijk. Dus ga aan de slag met deze interactieve dataset. Dan zie je vanzelf waar Nederland slechter scoort dan de overige EU-lidstaten. Gebruik de resultaten vervolgens om je eigen aanbod en partnerships tegen het licht te houden.