- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 12 maart 2015 09:35 uur
Het Duitse hostingbedrijf Strato is getroffen door een ernstige storing die nu al bijna een dag duurt. Op Twitter klagen verschillende klanten over het feit dat hun servers onbereikbaar zijn en ook niet kunnen worden gereboot. In reactie daarop adviseert Strato de klanten om voor de zekerheid om een backup van hun server te maken.
Update 20:10 uur: In een reactie laat de persvoorlichter van Strato weten dat er enkele honderden Nederlandse klanten zijn getroffen door de storing. Door de storing zijn virtuele Windows servers van klanten ongepland afgesloten. In bepaalde gevallen waren de servers weer beschikbaar maar voor andere klanten duurt de storing nog voort. Over de oorzaak en de oplossing van de storing laat de persvoorlichter ISPam.nl het volgende weten:
Tot op heden is het ondanks een intensieve samenwerking met HP en Microsoft nog niet gelukt de fout te reproduceren en de precieze oorzaak te vinden. Omdat de fout samenhangt met het automatische verwijdercommando (TRIM/UNMAP), hebben we dit commando voorlopig gedeactiveerd om te voorkomen dat servers hernieuwd worden afgesloten. We gaan ervan uit dat de tijdelijke oplossing vanavond nog wordt omgezet en dat er geen time-outs meer zullen plaatsvinden. Het deactiveren van het verwijdercommando kan ertoe leiden, dat er in de komende 2 tot 3 dagen performance-problemen bij onze virtuele Windows servers optreden. Deze problemen kunnen worden opgelost, zodra we alle data naar een alternatief storage-platform verplaatsen.
De eerste melding door een klant op Twitter over de storing werd al 20 uur geleden gemaakt. Uit het contact met deze en andere klanten via Twitter blijkt dat de storing nog steeds niet is opgelost.
Wel blijkt uit het contact tussen Strato en klanten op Twitter dat de storing zich vermoedelijk voordoet bij virtuele servers die op Windows draaien. De bewuste klant van wie de server al 20 uur lang plat ligt spreekt namelijk over zijn “Windows VPS webserver”. Dat het om virtuele servers gaat die op Windows draaien lijkt ook te worden bevestigd doordat Strato tegenover verschillende klanten op Twitter laat weten: “voor bug fixes afhankelijk [te zijn] van de support van Microsoft.”
@rfcdejong We kunnen de problemen moeilijk reproduceren en zijn voor bug fixes afhankelijk van de support van Microsoft.
— STRATO Nederland (@STRATO_NL) March 12, 2015
Een opvallend advies dat Strato aan klanten geeft, is om voor de zekerheid een backup van hun server te maken. Volgens Strato zijn namelijk alleen in bepaalde gevallen de servers van klanten volledig onbereikbaar.
@Erextaza We raden al onze klanten aan die hiervan betroffen zijn, waar mogelijk, voor de zekerheid backups te maken.
— STRATO Nederland (@STRATO_NL) March 12, 2015
Uit berichten op Facebook die door AlleStörungen zijn verzameld blijkt dat ook Duitse klanten van Strato problemen ervaren met hun servers. Daarnaast zijn er daar ook berichten te vinden van klanten die enkele dagen geleden ook al problemen met hun virtuele servers bij Strato hebben. Volgens één klant zijn op 5 maart zelfs alle virtuele servers van Strato gereboot zonder dat vooraf aan klanten te melden: “Strato hat über Nacht alle V-Server neu gestartet! und das ohne die Kunden zu informieren!! Die Hotline ist aktuell abgeschaltet. Laut Ereignisprotokoll Wurde der Server um 22:13 via Integrationsdienst heruntergefahren. – einfach so.“