- Door
- Thijs Alink
- geplaatst op
- 18 november 2008 08:03 uur
Eerder deze week werd mijn aandacht getrokken door een persbericht van de Amerikaanse hostingprovider HostGo. Deze webhostingprovider kondigde een nieuwe niet-goed-geld-terug-garantie aan. De hoster noemde het zelf de “one question asked unconditional money back guarantee”. Ofwel; een garantie waar geen verdere voorwaarden aan verbonden zijn behalve het beantwoorden van een enkele vraag . De vraag is: hoe kan HostGo haar diensten verbeteren?
Niks bijzonders, zult u zeggen. De nieuwe garantie van HostGo is gewoon een voorbeeld van een goede marketingcampagne met een duidelijke boodschap. Toch is het meer dan dat. Wat de nieuwe garantie bijzonder maakt is het feit dat HostGo de regeling niet heeft gekoppeld aan een bepaalde periode na het aangaan van een webhostingcontract. De klant kan dus altijd zijn geld terug vragen.
De reden voor de nieuwe garantieregeling is simpel, legt Michael Fritsch (president van HostGo) uit. “We breiden onze niet-goed-geld-terug-garantie uit omdat we er op vertrouwen dat er geen gebruik van zal worden gemaakt”. Fritsch voegt hier nog aan toe dat de service van HostGo in termen van kosten, performance en support de standaard van de webhostingbranche ver overtreft. De nieuwe garantie zal volgens hem het bedrijf helpen om haar lange termijndoelen te halen.
Naar mijn mening geeft HostGo met de nieuwe regeling een zeer krachtige boodschap af. Ze garanderen volledige tevredenheid en staan geheel achter hun product. Dat wekt natuurlijk hoge verwachtingen. Zolang deze worden waargemaakt is er niks aan de hand. Maar wat als dit niet zo is? Deze vraag besloot ik voor te leggen aan Fritsch. Helaas pareerde hij mijn vraag handig door te stellen dat als er iets misgaat en de klanten vragen om een ‘refund’, ze direct een ‘refund’ krijgen. “Het is een simpele garantie”, aldus Fritsch. “Wij staan achter onze service en support, en zijn bereid om dit te bewijzen.”
Ondanks het ontwijken van mij vraag gaf Fritsch toch toe dat een dergelijke regeling nadelig uit kan pakken bij eventuele problemen. Ik vroeg hem of andere providers een soortgelijke garantie makkelijk kunnen invoeren. “Het zou zeer gemakkelijk zijn als ze (net als HostGo -red.) streven naar klanttevredenheid. Als ze constant problemen ondervinden en veel ontevreden klanten hebben verwacht ik dat de garantie een negatieve impact heeft op hun bedrijfsvoering”.
Net als andere webhostingproviders streeft HostGo naar volledige klanttevredenheid en net als andere hosters zorgt de Amerikaanse provider er voor dat de kans op problemen nihil is. Het verschil met haar collega’s is dat HostGo laat zien dat haar klanten ten alle tijde het bedrijf kunnen afrekenen op een slechte prestatie. Voor klant lijkt me dat een geruststellende gedachte.
Sommige Nederlandse providers bieden ook een niet-goed-geld-terug-garantie. Meestal wordt een periode van dertig dagen na het aangaan van een dienst gehanteerd. Naar mijn weten is Alphamega (met een periode van honderd dagen) de hoster met de langste garantieperiode. Ik heb nog geen provider gesignaleerd met een ongelimiteerde garantie. Als die überhaupt al in Nederland wordt geïntroduceerd, wie zal het dan zijn? Wie durft?
Thijs Alink