Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Wat bepaalt het succes van een regionaal top level domein?

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 30 maart 2015 08:01 uur

Met ingang van eind maart is het mogelijk voor ingezeten van Nordrhein Westfalen domeinnamen onder het TLD .nrw te registeren. Daarmee is het achtste regionale TLD voor de Oosterburen een feit. Dat dit bericht in Nederland de pers niet heeft gehaald, is logisch. Zeker de eerste periode is het niet boeiend, de inschrijving is immers beperkt tot inwoners.

Wat eerder interessant is om te zien hoe de markt voor TLD’s zich de afgelopen periode heeft ontwikkeld. In 2009 was de situatie voor bijvoorbeeld Europa nog eenvoudig, elke land 1 TLD, specifiek voor de EU-zone was er .EU, en dan uiteraard de toen nog beperkte lijst generieke TLD’s. Voor aanvragers van een domeinnaam met een specifiek TLD was dat nog te begrijpen. Of de tsunami van nieuwe mogelijkheden en afwijkende voorwaarden nadien niet heeft gezorgd voor verwarring en meer uitleg van de kant van de leveranciers, bemiddelaars en registratieloketten, daarover is opvallend weinig geschreven. Het kan dus zijn dat de markt de verruiming heeft begrepen en daar adequaat mee is omgegaan.

Daarmee is niet gezegd dat de markt voor de nieuwe TLD’s zich even snel en krachtig ontwikkelt als gehoopt. Speciaal over de geografische aanduidingen valt het nodige te zeggen. Neem Saarland, het kleinste echte bundesland in Duitsland. Meer dan een miljoen inwoners, maar minder dan 3.000 registraties voor .saarland. Dat steekt schril af tegen de .berlin, dat inmiddels ruim 150.000 registraties kent. Echter is dat echt een supersucces voor de hipster en startup hoofdstad van Europa met ruim 3,4 miljoen inwoners? Critici wijzen wat betreft .berlin graag naar de deal dat een groot aantal registraties het eerste jaar gratis is. Over het daadwerkelijke gebruik is dus nog weinig te zeggen.

Uiteraard moet ook worden gekeken naar wat hier in Nederland gebeurt. Over .amsterdam valt weinig te melden, over .frl daarentegen meer. De cijfers lijken er op te duiden dat het nu al vele malen succesvoller is dan enkele van de Duitse en andere Europese regionale TLD’s. Het telt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel registraties als .saarland, een gebied met circa 50% meer inwoners. De Friezen hebben vooralsnog ook .brussel (zowel hoofdstad van een land als zelfverklaarde hoofdstad van de EU!) verslagen. Wat heeft men in Leeuwarden beter voor elkaar dan in Saarbrücken of Brussel? Is het puur marketing, de gratis taart voor de eerste 50 registraties, de lokale uitstraling of het aanbod door geloofwaardige betrokken partijen?

Omdat bijna alle aspecten van internetgebruik neigen naar commodity-status is het voor iedereen aan de aanbodzijde leerzaam te zien wat de verschillen in de communicatie van genoemde TLD’s zijn en hoe dat helpt successen en tegenvallers te verklaren.

Ivo, 30 maart 2015 9:51 am

De cijfers van .frl zijn niet echt zuiver, er zijn een groot aantal generieke namen gereserveerd (geloof 2-3k) door de registry om die later te verkopen. Deze zitten wel in de publieke statistieken, wie weet wordt FRL een succes maar de huidige getallen zeggen weinig de komende maanden zullen we zien hoeveel echte registraties erbij komen.

Rashid Niamat, 30 maart 2015 10:19 am

Ivo,

dit verschijnsel komt bij eveneens bij alle andere genoemde regionale tld's voor. Het is dus mogelijk de tld's onderling te vergelijken op basis van de verstrekte bruto cijfers. Wat er netto overblijft en wat groei gaat worden is nu nog niet te zeggen, ook niet van de tld's zoals .berlin die al eerder van start gingen.

Ivo, 30 maart 2015 11:03 am

Rashid,

Dan nog slaat een vergelijking op dit moment tussen .frl en andere tlds nergens op want .frl is nog niet in GA, behalve de paar honderd pioniers zitten er nog geen echte registraties in de zone.

Ewout de Graaf, 30 maart 2015 12:51 pm

Even een reactie vanuit .FRL zelf:

De 3200 domeinnamen die nu zichtbaar zijn op de statistieken-websites, zijn bijna allemaal premiums die we hebben geregistreerd voor de overheid of voor die partijen die met een goed plan komen. De premiums zijn door onszelf vastgelegd, omdat we op die manier willen voorkomen dat registrars 'per ongeluk' een premium domeinnaam verkopen, en omdat we de premiums dan in eigen hand houden en ervoor kunnen zorgen dat er ook werkelijk iets met deze domeinnamen gebeurt. Het is voor ons belangrijker dat een premium echt zichtbaar op het internet gebruikt gaat worden (en liefst ook zichtbaar in de straat) dan dat we er een hoog bedrag voor krijgen.

We lopen nu tegen het einde van de Friese voorrangsperiode aan, die eindigt komende donderdag op 2 april om 17:00 uur. Daarna gaan we de aanvragen tegen het licht houden, en worden de aanvragen toegekend aan de aanvragers op basis van wie het meeste recht op een domeinnaam kan doen gelden.

Wat cijfers kan ik al wel delen:
- Op dit moment meer dan 7500 domeinnamen aangevraagd (en dat is significant meer dan wat een aantal andere geografische TLDs in hun landrush periodes hebben gedaan)
- Van deze aanvragen zijn meer dan 6000 uniek: er is slechts 1 aanvrager voor deze domeinnamen, dus die domeinnamen worden na 2 april sowieso toegewezen aan die ene aanvrager.
- Aan de landrush hebben 15 registrars en resellers meegedaan (tenminsten die wij weten). Dat is ook redelijk uniek, omdat de meeste registrars toch liever wachten tot General Availability om hun voorregistraties door te voeren.

Wat maakt nu .FRL (tot nu toe in ieder geval) succesvol: wij hebben een push en een pull strategie uitgevoerd.
Pull: Aan de ene kant zoveel mogelijk registrars en resellers aan boord halen en overhalen om mee te doen met de landrush. Dat is voor die bedrijven best wel een investering, want soms moeten de systemen worden omgebouwd om meerdere aanvragen voor dezelfde domeinnaam te kunnen ondersteunen. Voordeel voor die registrars is wel dat bij de komende .AMSTERDAM extensie hetzelfde systeem zal worden gehanteerd.

Aan de andere kant een push vanuit de markt door een uitgebreide reclamecampagne op radio, televisie, print en internet. Een informatiemagazine over .FRL is bezorgd bij 300.000 huishoudens in Friesland. Een brief over de voorrangsperiode is verstuurd naar 50.000 bedrijven in Friesland. En reclame's op prime time nationale televisie en op lokale televisie en radio hebben gezorgd voor awareness bij de Friese bevolking over de nieuwe domeinnamen.

Uiteindelijk (en dat hoorden we ook weer op de World Hosting Days) is Nederland toch ook een uniek land: Nergens zijn zoveel domeinnamen per inwoner als bij ons. Ook dat draagt bij aan het succes van de Nederlandse TLD's.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.