- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 30 maart 2015 08:01 uur
Met ingang van eind maart is het mogelijk voor ingezeten van Nordrhein Westfalen domeinnamen onder het TLD .nrw te registeren. Daarmee is het achtste regionale TLD voor de Oosterburen een feit. Dat dit bericht in Nederland de pers niet heeft gehaald, is logisch. Zeker de eerste periode is het niet boeiend, de inschrijving is immers beperkt tot inwoners.
Wat eerder interessant is om te zien hoe de markt voor TLD’s zich de afgelopen periode heeft ontwikkeld. In 2009 was de situatie voor bijvoorbeeld Europa nog eenvoudig, elke land 1 TLD, specifiek voor de EU-zone was er .EU, en dan uiteraard de toen nog beperkte lijst generieke TLD’s. Voor aanvragers van een domeinnaam met een specifiek TLD was dat nog te begrijpen. Of de tsunami van nieuwe mogelijkheden en afwijkende voorwaarden nadien niet heeft gezorgd voor verwarring en meer uitleg van de kant van de leveranciers, bemiddelaars en registratieloketten, daarover is opvallend weinig geschreven. Het kan dus zijn dat de markt de verruiming heeft begrepen en daar adequaat mee is omgegaan.
Daarmee is niet gezegd dat de markt voor de nieuwe TLD’s zich even snel en krachtig ontwikkelt als gehoopt. Speciaal over de geografische aanduidingen valt het nodige te zeggen. Neem Saarland, het kleinste echte bundesland in Duitsland. Meer dan een miljoen inwoners, maar minder dan 3.000 registraties voor .saarland. Dat steekt schril af tegen de .berlin, dat inmiddels ruim 150.000 registraties kent. Echter is dat echt een supersucces voor de hipster en startup hoofdstad van Europa met ruim 3,4 miljoen inwoners? Critici wijzen wat betreft .berlin graag naar de deal dat een groot aantal registraties het eerste jaar gratis is. Over het daadwerkelijke gebruik is dus nog weinig te zeggen.
Uiteraard moet ook worden gekeken naar wat hier in Nederland gebeurt. Over .amsterdam valt weinig te melden, over .frl daarentegen meer. De cijfers lijken er op te duiden dat het nu al vele malen succesvoller is dan enkele van de Duitse en andere Europese regionale TLD’s. Het telt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel registraties als .saarland, een gebied met circa 50% meer inwoners. De Friezen hebben vooralsnog ook .brussel (zowel hoofdstad van een land als zelfverklaarde hoofdstad van de EU!) verslagen. Wat heeft men in Leeuwarden beter voor elkaar dan in Saarbrücken of Brussel? Is het puur marketing, de gratis taart voor de eerste 50 registraties, de lokale uitstraling of het aanbod door geloofwaardige betrokken partijen?
Omdat bijna alle aspecten van internetgebruik neigen naar commodity-status is het voor iedereen aan de aanbodzijde leerzaam te zien wat de verschillen in de communicatie van genoemde TLD’s zijn en hoe dat helpt successen en tegenvallers te verklaren.