- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 15 april 2015 08:00 uur
In elke discussie of publicatie over internet komt vroeg of laat het begrip veiligheid ter sprake. Het maakt daarbij niet uit of het oorspronkelijk onderwerp betrekking had op standaard particulier gebruik of een complexe zakelijke toepassing. Dit is geen recent verschijnsel, maar ontegenzeggelijk is het automatisme waarmee dit ter sprake komt de laatste jaren veranderd.
De opkomst van – in willekeurige volgorde – social media, e-commerce en cloudtoepassingen spelen hierbij uiteraard een rol. Evenzo is het aantal minder frisse ontwikkelingen, die slechts ten dele met het begrip cybercrime worden geadresseerd, een factor die zorgt dat er vaker wordt stilgestaan bij online veiligheid en veiligheid van online data.
Wie met die kennis vervolgens naar de markt kijkt ziet dat er bij het onderwerp veiligheid nog erg vaak volgens een vast patroon wordt gehanteerd. Overheden en bedrijfsleven roepen apart of gezamenlijk een paar keer per jaar de burgers op veiliger online te zijn. Consumentenorganisaties klagen meermaals per jaar dat ‘het internet’ niet veiliger is geworden. De pers tenslotte werpt zich keer op keer op incidenten om aan te tonen dat er van alles mis is. Het lijkt vooral zenden wat er gebeurt en weinig ontvangen, laat staan echt luisteren en echt samenwerken.
Hoe kan deze situatie doorbroken worden, hoe kan ‘online’ veiliger worden? Ian Goldberg, die dit onderwerp afgelopen december op het PI.lab event en eind maart bij Bits of Freedom ter sprake bracht, is van mening dat het onjuist is aan te nemen dat de gewone gebruikers (en dat kan zowel een particulier als bijv. een ZZP’er zijn!) echt massaal gaan vragen om meer veiligheid, in de vorm van bijvoorbeeld encryptie, voor de online diensten die zij afnemen. Voor professionele gebruikers (denk daarbij niet alleen aan technici maar ook aan bijv. advocaten) zal dat iets anders kunnen liggen. Wie aan zet zijn, dat zijn de aanbieders. Meer veiligheid aanbieden is noodzakelijk om tot meer vraag te komen en meer navraag over het waarom. Pas dan komen aanbod en vraag samen en is er effectief meer online veiligheid mogelijk.