- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 11 januari 2007 12:45 uur
Gisteren hadden we op het stamkanaal #webhostingtalk.nl op Quakenet een discussie over de prijs van .nl-domeinnamen, sommige partijen vragen maar liefst 30 euro per jaar voor de registratie van een .nl-domeinnaam. Dat werd door sommige aanwezige ISP’s als abnormaal hoog beschouwd, gezien de inkoop van een .nl-domeinnaam tussen 3.90 en 4.50 euro ligt.
Naar mijn persoonlijke overtuiging is dat onzin, gezien de kostprijs van een domeinnaam natuurlijk over veel meer dan alleen de zuivere registratie kosten van een domeinnaam dienen te worden berekend en je als ondernemer ook een gezonde marge wilt maken. Zodoende is in principe elke verkoopprijs naar mijn idee gerechtvaardigd, zeker gezien de consument de vrijheid heeft om met elke aanbieder in zee kan gaan die deze wenst.
Vandaag doet Interlize.NET, die overigens gisteren niet aanwezig was, er een schepje bovenop door te stellen dat zowel bekende als minder bekende ISP’s misbruik maken van de ontwetendheid van afnemers van en daarom gigantische bedragen in rekening brengen voor de registratie van .nl-domeinnamen. Hierbij maakt Interlize.NET directeur Danny Mekic’ een vergelijking met de luchtvaar-sector:
Bij de hostingproviders die woekerprijzen hanteren voor de registratie van .nl-domeinnamen zijn zowel de service als de mogelijkheden vaak beperkt. Door hun omvang zijn ze niet in staat om de klant optimaal van dienst te zijn – in de luchtvaart is het juist andersom.
Mekic’ spreekt over woekerprijzen, beperkte mogelijkheden en misbruik van de ontwetendheid van afnemers. Aan dat laatste, misbruik van de onwetendheid van afnemers, maakt Interlize.NET zich op deze manier zelf ook schuldig. Gezien het stelt dat het ‘eindproduct’ de .nl-domeinnaam overal het zelfde is. Natuurlijk is het houderschap van een .nl-domeinnaam overal het zelfde.
Alle dienstverlening eromheen hoeft natuurlijk niet het zelfde te zijn. In een .nl-domeinnamen prijzen lijstje dat Interlize.NET als sinds jaar en dag op haar website publiceert zijn de duurste twee aanbieders van .nl-domeinnamen XS4ALL en ASP4all.
XS4ALL wordt met enige regelmaat tot ISP met de beste service uitgeroepen (al is dat wel vaak door de Consumentenbond) en ASP4all is de enige Nederlandse ISP die voldoet aan de Code voor Informatiebeveiliging. Op die manier is de vergelijking die Interlize.NET maakt net zo kort door de bocht als de internetprovider test van de Consumentenbond.
Helemaal interessant wordt het als we kijken, hoe hoog Mekic’ de nu ineens argeloze consument twee jaar geleden nog in het vaandel had. In het volgende artikel beschrijft Mekic’ namelijk waarom Interlize.NET niet aan het HostMerk keurmerk meedoet.
Zijn eerste 10 reacties op de keuringseisen de volgende:
- Via www.kvk.nl kun je controleren of een bepaald bedrijf ingeschreven (..)
- Je kunt het BTW-nummer van het hostingbedrijf waar je mee samen wilt werken opvragen. (..)
- Dit is prima zelf te controleren.
- Ook dit is voor consument uitstekend zelf te bekijken.
- Ook prima na te zoeken / na te vragen door de consument.
- Prima na te zoeken / na te vragen.
- Prima na te zoeken / na te vragen.
- Dit is zelf te controleren via de DNS-check van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Voer hier de domeinnaam en DNS-servers van de provider in en kijk of je geen errors (beginnende met “E”) terugkrijgt.
- Een overzicht van SIDN-leden is te vinden op de website van de SIDN.
- Is uit te vinden door een traceroute/ping uit te voeren naar de provider.
etc..
Het lijkt er dus op dat Mekic’ de feiten zo interpreteert, zoals het hem uitkomt, want uit bovenstaande doet hij juist overkomen dat afnemers alle eigenschappen van de aanbieder, product en prijs perfect zelf op waarde kunnen schatten. Het verhaal over de woekerprijzen lijkt er dus puur op gericht te zijn om Interlize.NET in een goed daglicht te stellen.
Hoe noemde Mekic’ dat ook al weer? Misbruik maken van de onwetendheid van de afnemers!