- Door
- Redactie
- geplaatst op
- 9 april 2015 08:00 uur
Deze week kwamen we een wel heel bijzondere betalingsherinnering tegen op Twitter die aan een klant van XXL Webhosting was verstuurd. Nieuwsgierig naar de gedachten achter deze leuke betalingsherinnering stelden we Sander Cruiming van XXL Webhosting een aantal vragen.
Waarom hebben jullie gekozen voor deze bijzondere betaalherinnering?
“We wilden een betaalherinnering versturen die opvalt en de klant een positieve ervaring geeft, ook al is die klant vergeten onze factuur op tijd te betalen. Een standaardbrief met juridische dreigementen werkt naar onze mening averechts, en je kunt beter de klant een lach op zijn gezicht geven terwijl je hem op de openstaande factuur wijst.”
Versturen jullie deze betaalherinnering naar alle klanten met een onbetaalde factuur?
“De herinneringen worden automatisch door ons factuursysteem verzonden naar klanten met een factuur die langer dan een bepaalde tijd openstaat. We gebruiken hiervoor een speciale “print API” van een Nederlandse startup genaamd Peecho. Zij drukken de kaarten voor ons af, en sturen het vervolgens per post op.”
Hoe zijn de reacties van klanten op de betaalherinnering?
“De reacties van klanten op de betaalherinneringen zijn allemaal erg positief. We zien regelmatig leuke tweets voorbij komen, en klanten nemen op een positieve manier contact met ons op om te zeggen dat ze de factuur alsnog hebben betaald of om een wijziging van hun klantgegevens door te geven.”
Worden facturen ook snel(ler) betaal door deze betaalherinnering?
“We hebben geen exacte cijfers, maar het lijkt erop dat klanten de factuur sneller betalen en ook eerder hun gewijzigde contactgegevens aan ons doorgeven.”
Is er verder nog iets interessants te vertellen over de betaalherinnering?
“Ons doel bij XXL Webhosting is om processen zodanig in te richten dat de klant het als een positieve en originele ervaring beleeft, om zo de klant beter te binden en ook te boeien. Dit is een van de zaken waarmee wij ons als hoster proberen te onderscheiden van de concurrentie. Naast dit betaalproces, willen we de komende tijd meer processen verrassender maken.”