- Door
- Redactie
- geplaatst op
- 29 april 2015 08:00 uur
Begin deze maand zagen we 2 verrassende mailtjes voorbij komen: Uitnodiging- Economische missie Canada en Economische missie naar Canada – We gaan!. Inmiddels in de inschrijving van deze handelsmissie gesloten en rijst de vraag : Wat houdt deze handelsmissie in en belangrijker; wat zal het de sector gaan opleveren? Wij stelden hierover een aantal vragen aan Stijn Grove van Stichting DINL.
Handelsmissie Canada in het kort
Eerst een kleine intro van wat de handelsmissie naar Canada inhoudt. Uit de uitnodiging, verzonden door Stichting DINL, blijkt dat er van 26 t/m 29 mei 2015 een economische missie plaats vindt naar Canada welke parallel loopt aan het staatsbezoek van het koningspaar aan Canada. Gelijktijdig aan het staatsbezoek vinden twee missies plaats. Minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking leidt een economische missie en minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap leidt een academische missie. DINL en verbonden organisaties willen met een groep bedrijven uit de digitale infrastructuur deelnemen aan deze missie. Op deze manier kunnen zij Nederland ‘showcasen’ als digital mainport.
Uit de begeleidende e-mail blijkt dat DINL en de betrokken bedrijven al geruime tijd bezig zijn de activiteiten rondom internationale exposure te vergroten. Zo heeft de samenwerking met Handelsroute vorig jaar geresulteerd in een zeer succesvolle handelsmissie naar Barcelona.
Waarom is er besloten om mee te doen aan een handelsmissie en waarom juist naar Canada?
“Deze missie valt in een groter plan om de Nederlandse digitale sector te promoten als DINL. We willen Nederlandse bedrijven faciliteren die willen groeien buiten de landsgrenzen en daarnaast buitenlandse bedrijven overhalen om hun IT in Nederland te plaatsen. Het project heet Digital Gateway. De insteek is heel pragmatisch, we willen dingen tot stand brengen en laten groeien tot een professionele promotie die de Digitale Sector in Nederland versterkt. We zijn hier in december 2014 mee gestart met een handelsmissie naar Spanje. Dit was een pilot missie om een aantal zaken uit te vinden en te testen. Ook hebben we laatst een survey gedaan naar promotie en missies onder 600 deelnemers en contacten van DINL. We hebben hierop een enorm goede respons gekregen. Hiermee hebben we goed inzicht gekregen wat speelt bij de bedrijven en welke landen interessant zijn om te bezoeken. In het kort is de meeste focus op onze buurlanden maar wordt ook Noord-Amerika vaak genoemd.”
Wat verwachten jullie dat deze handelsmissie de sector zal of kan gaan opleveren?
“Dat laatste maakte ook dat we niet lang twijfelden toen we werden gevraagd om naar Canada te gaan. Canada is een kans die langskwam om aan te haken bij een zwaar officieel Nederlands bezoek. Zo’n 60+ bedrijven gaan mee waaronder 6 van onze sector. Prachtig om onze sector nu ook daar mee te kunnen laten gaan. Het is een land waar al een aantal Nederlandse bedrijven zitten als AMSIO. We gaan daar langs een keur van digitale bedrijven, providers, instellingen. De focus ligt op ook matchmaking om nieuwe contacten op te doen en onze mooie infrastructuur te pitchen.”
Staan er nog andere handelsmissies of buitenlandse activiteiten op de planning dit jaar?
“Dit jaar gaan we onder andere in juli naar HostingCon en Silicon Valley als één missie. Inschrijven begint volgende week. Op HostingCon staan we met een eerste paviljoen ter promotie van Nederland. Met de HostingCon organisatie hebben we ook afgesproken dat we naast hun Amsterdamse event in september ook een Launchpad event gaan organiseren. Een event dag waar buitenlandse bedrijven worden geïnformeerd over starten in NL en om hun mee te nemen en kennis te laten maken naar belangrijke bedrijven hier. Hier werken we onder andere samen met de NFIA en RVO.”
Zijn er verder nog interessante zaken te vertellen over deze of toekomstige missies?
“Dit jaar volgen er meer missies, launchpads en ook een site die we binnenkort lanceren. Die site wordt het middelpunt van onze projecten.”