Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Cloud monocultuur is een risico

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 11 mei 2015 08:01 uur

gegeven te waken voor monocultuur bij cloud – specifiek bij SaaS.

In het kort komt het erop neer dat volgens Forrester je alle voordelen van cloud teniet kunt doen als je vertrouwt op 1 SaaS-aanbieder. De gebruiker krijgt de vendor lock-in over zich heen, verliest flexibiliteit en een kleine crash kan grote gevolgen hebben (denk bij het laatste aan de impact toen Salesforce vorig jaar plat ging). Tot zover niets nieuws onder de zon. Dat zijn namelijk de klassieke argumenten tegen cloud, maar dan op een andere manier geformuleerd.

Wat daarvan lijkt af te wijken, is het vierde en laatste argument dat Forrester hanteert: als je zwaar leunt op SaaS bij een aanbieder en je werkt aan een scenario om daar niet zo afhankelijk van te zijn, zul je zien dat dat lastig is, veel kost en ook weer de flexibiliteit negatief beïnvloedt. Dus moet de CIO (Forrester schrijft natuurlijk vooral voor grote bedrijven) nog eens goed nadenken over zijn strategie. Apart is dat in deze oproep geen rol wordt toebedeeld aan de partijen die deze CIO van de clouddiensten voorzien en daarover adviseren. Uiteraard wil elke cloudleverancier maximaal scoren, maar heeft hij/zij er geen belang bij de klant te behoeden voor onnodige risico’s? Met hetzelfde gemak als een beetje fatsoenlijke hoster zijn klanten informeert over het nut van back-ups, moet er toch ook ruimte zijn te waarschuwen voor een te grote afhankelijkheid van een dienst of dienstenleverancier (het SPOF). Nee zo vreemd is dat echt niet, het concept van twin datacenters is hier mede door te verklaren. Wat overigens nog een reden kan zijn om als cloud (weder-) verkoper actiever te zijn in het voorkomen of beperken van monoculturen is de vaststelling van Forrester dat 59% van de CIO’s van mening is dat een SaaS-only-cultuur op termijn duurder is dan een gemengde omgeving. Die perceptie pareer je door de klant meer keuze te geven en te helpen bij het spreiden van het risico’s, net als de eieren die je bij voorkeur in meer dan één mand legt.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.