- Door
- Redactie
- geplaatst op
- 26 mei 2015 08:10 uur
Hosters en service providers die gebruik maken van commerciële software moet een licentie hebben van de maker. Het is geen onderwerp waar je mee bezig wil zijn als hoster of service provider maar wel zeer belangrijk om dat goed te regelen. Daarom vroeg ISPam.nl Rob Nouwens van Insight over het hoe en wat van softwarelicenties. In dit eerste deel bespreken we wat softwarelicenties voor hosters inhouden en met welke uitdagingen ze te maken krijgen. In het tweede deel gaan we verder in op compliancy en de audit van de softwarefabrikant.
“De meeste grote softwarefabrikanten (zoals Microsoft, VMware, Citrix etc.) hanteren specifieke voorwaarden ten aanzien van de licentie-afdrachten specifiek voor hosters en service providers. Daarbij geldt dat hosters per maand moeten rapporteren welke software ze hebben gebruikt en hoeveel ze hebben gebruikt over de afgelopen maand. Deze manier van afrekenen is heel flexibel en groeit of krimpt mee met het daadwerkelijke gebruik. Dit wordt ook wel “Pay as you grow” genoemd. De daadwerkelijke manier van afrekenen en licenseren verschilt vervolgens sterk per fabrikant en daarnaast per programma; enkele voorbeelden zijn afrekeningen per gigabyte/uur, per processor, per core, actieve gebruiker, named user, per virtuele machine of fysieke server. Maar ook zijn er mogelijkheden tot het afrekenen per minuut of database transactie bij publieke clouddiensten.”
Doordat er veel verschillende fabrikanten zijn en ieder zijn eigen licentievoorwaarden en afrekenmodellen heeft, brengt dit ook een aantal uitdagingen met zich mee. Volgens Nouwens zijn de uitdagingen van softwarelicenties op de volgende vlakken te onderscheiden; diversiteit, gebrekkige kennis bij de hoster, onvoorspelbaarheid, complexiteit, compliancy, licentie als sluitstuk en hosters kunnen commercieel handiger offreren. Hieronder worden deze uitdagingen één voor één besproken.
Naast de grote diversiteit van de verschillende softwarefabrikanten met allemaal hun eigen licentievoorwaarden en afrekenmodellen vormt ook het gebrek aan licentiekennis bij de hoster een uitdaging, aldus Nouwens. “Om alle licentieprogramma’s te doorgronden en up-to-date te blijven, is een continue investering in kennis van medewerkers een vereiste. Ons advies is om een goede onafhankelijke bedrijf met meerdere licentiespecialisten te raadplegen (zoals Insight) want diepgaande kennis over licenties is over het algemeen niet de corebusiness van hosters.
Daarnaast zijn de voorwaarden van softwarelicenties onvoorspelbaar. Softwarefabrikanten wijzigen hun licentievoorwaarden en ook prijzen regelmatig en dit is niet altijd voorspelbaar. Dit betekent dat een hoster die een 3-jarig contract sluit met een eindgebruiker, vooraf een inschatting moet maken over de te verwachte prijswijzigingen in hun dienstverlening gedurende de looptijd. Of een hoster moet zich zelf goed indekken in zijn contracten door met de eindgebruiker af te spreken dat prijzen kunnen stijgen.”
Het zit het hem niet alleen in de onvoorspelbaarheid maar ook in de complexiteit van de licentievoorwaarden. De licentievoorwaarden van de softwarefabrikanten zijn niet altijd even duidelijk (opgeschreven). Sommigen regels zijn zelfs multi-interpretabel. Wat mag dus wel en wat mag dus niet? “Ons advies is om hier enerzijds pro-actief de fabrikant te raadplegen om onduidelijkheden te laten ophelderen en anderzijds er altijd onafhankelijke experts bij te halen om advies in te winnen. Dit laatste om te voorkomen dat de fabrikant mogelijk de regels al dan niet bewust in haar voordeel uitlegt”, adviseert Nouwens.
“Tevens is compliancy, en daarmee het compliant worden en blijven, een continue uitdaging voor hosters. Fabrikanten hanteren veelal het “Pay as you grow”-principe waarbij hosters maandelijks zelf moeten rapporteren en bijhouden hoeveel ze van welke licenties hebben gebruikt. Steeds meer en meer voeren softwarefabrikanten audits uit om te controleren of dit goed is gedaan. Dit kan variëren van ‘friendly reviews’ tot aan zware audits gepaard gaande met intensieve juridische trajecten. Afhankelijk van de casus kan een geconstateerde incompliancy zelfs de bedrijfscontinuïteit van een hoster bedreigen. Gezien de complexiteit is het niet altijd even makkelijk om 100% compliant te zijn. Sommige fabrikanten hebben goede tooling in de software ingebouwd die bijna automatisch de maandelijkse gebruiksrapportages kunnen uitdraaien. Er zijn echter ook een aantal softwarefabrikanten die niet deze functies bieden. Op die manier moeten de hosters zelf vaak handmatig berekenen welke en hoeveel ze van deze software fabrikant hebben gebruikt. Dit is een arbeidsintensief proces met een grote foutgevoeligheid. De regels en voorwaarden vormen niet alleen een uitdaging, maar ook het inzicht in de kosten.”
Kosten van licenties worden nog te vaak als sluitpost gezien, vindt Rob Nouwens. “Bij het opbouwen van nieuwe platformen en/of wijzigingen van bestaande platformen, is het noodzakelijk dat direct de kosten/investeringen van licenties in mee genomen worden. Dit voorkomt dat er productkeuzes worden gemaakt die financieel uiteindelijk niet de meest efficiënte hoeft te zijn. Daarnaast kunnen hosters winst behalen door commercieel handiger te offreren. De kosten van software maken een substantieel onderdeel uit van de prijs van de dienstverlening naar eindklanten. Door goed inzicht te hebben in de eigen licentiepositie van de hoster én de licentiepositie van eindklanten en dus welke software de eindklant zelf al ‘meeneemt’, kunnen hosters veel scherper en goedkoper aanbieden. Hiervoor heb je wederom diepgaande licentiekennis nodig. Ons advies aan hosters is om gedurende offerte trajecten veel meer licentiekennis direct in te zetten.”
[advpoll id=”141″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]