- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 1 juli 2015 08:00 uur
Als je een doos met ijsjes van een A-merk in de supermarkt koopt dan staat er vaak op de verpakking “niet bestemd voor de losse verkoop”. Technisch zijn de ijsjes in de losse verkoop exact hetzelfde maar toch is het een heel ander product. Ik vraag me af of iets dergelijks ook niet geldt voor webhosting van verschillende aanbieders.
Wanneer ik naar de technische specificaties van de meeste webhostingpakketten kijk, dan is er technisch amper meer een onderscheid te maken. Natuurlijk zijn er net als bij ijsjes wel verschillende smaken. Net zoals je bij ijsjes kan kiezen uit verschillende soorten en smaken, heb je ook bij webhosting verschillende soorten. Echter wanneer de verschillende soorten en smaken die er zijn met elkaar worden vergeleken, zijn er bij webhosting dan nog (voor de klant) belangrijke technisch verschillen of is er technisch gezien sprake van hetzelfde product?
De reden dat een fabrikant van A-merk ijsjes in de supermarkt “niet bestemd voor de losse verkoop” op de verpakkingen van de ijsjes afdrukt, is dat hij niet wil dat een slimme horeca-ondernemer (of de supermarkt zelf) de ijsjes los gaat verkopen. Hetzelfde ijsje los verkopen maakt het namelijk een heel ander product. Sterker nog, ondanks het feit dat het in alle gevallen om exact hetzelfde ijsje gaat en losse verkoop, gaat het om een heel ander product of het in de losse verkoop wordt verkocht door de supermarkt, de snackbar om de hoek of aan het strand.
Elk van de omstandigheden waaronder het bewuste ijsje wordt verkocht, heeft ook tot gevolg dat de prijs voor het ijsje dat wordt verkocht anders is. Webhosting kun je niet per 12 in een doos bij de supermarkt kopen en ook niet los bij de snackbar of aan het strand. Echter kunnen de omstandigheden waaronder het technisch webhostingproduct wordt verkocht, wel anders zijn.
De omstandigheden die bij webhosting bijvoorbeeld kunnen verschillen, zijn vooral de service, support en het imago van de hoster verkoopt. Wanneer er naar service en support wordt gekeken dan begint het bijvoorbeeld al met op welke manieren een hoster bereikbaar is. Kun je de hoster een e-mail sturen of kan dat alleen via een ticketsysteem, kun je de hoster bellen, is er de mogelijkheid om met support te livechatten? En de volgende vraag is op welke momenten van de dag (en eventueel nacht) de support bereikbaar is en hoe snel je een reactie kan verwachten op support tickets?
Daarnaast speelt ook het imago van de hoster een rol. Het maken van reclame kan er voor zorgen dat klanten je hostingbedrijf kennen. Het meest krachtige zal reclame op (landelijke) televisiezenders zijn, maar ook radio, print en online advertising kan er voor zorgen dat een hostingbedrijf bekendheid krijgt en daarmee een positieve associatie bij potentiële klanten oproept en een voorsprong krijgt tegenover concurrenten met het technisch verder vergelijkbare webhosting product.
Een laatste voorbeeld van hoe webhosting onder andere omstandigheden worden verkocht, is hoe de hoster op review websites is beoordeeld. Een hoster kan immers wel vertellen dat die een geweldige service en support biedt, maar dat zal elke aanbieder zeggen. Door verschillende in de reviews en beoordelingen die over hosters zijn geplaatst, zijn de omstandigheden waaronder het technisch hetzelfde webhosting product wordt verkocht, toch anders.
Het belangrijkste is dat webhosting een product is dat technisch gezien nauwelijks onderscheidend is ten opzichte van het aanbod van de concurrentie. Als hoster voor moet zorgen dat de omstandigheden waaronder je dat verkoopt moet veranderen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Een aantal voorbeelden waarop dat mogelijk is heb ik hier boven beschreven. Wat een hoster echter vooral niet moet doen is de nadruk blijven leggen de op (technische) specificaties van de webhosting want daarmee is het nauwelijks meer mogelijk om je te onderscheiden als hoster.