- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 13 juli 2015 08:20 uur
Wat gaat er toch mis bij Microsoft? Vorige week kondigde het bedrijf wederom ontslag aan van duizenden mensen, weer in de oude Nokia-gelederen. Daarmee is het roemruchte Finse telefoonmerk dat door Microsoft werd overgenomen, zo goed als volledig uitgekleed. Bovendien maakte het bedrijf ook nog eens flinke prijsstijgingen bekend, voor vrijwel alle diensten. Azure is met 13% een uitschieter. Dat laatste heeft deels te maken met de verhouding tussen de euro en de dollar, maar ook met een ander fenomeen.
Eerst Nokia maar. Laten we het erop houden dat Microsoft een inschattingsfout heeft gemaakt. Het wilde groot worden in smartphones want natuurlijk heeft het bedrijf goed begrepen dat hier de sleutel ligt naar de consumentenmarkt. Helaas was het gewoon te laat. De functionaliteit die Apple en Android al lang konden bieden, stond bij Windows Phone in de kinderschoenen. Dat is helaas niet veranderd. De inhaalslag is nooit gemaakt. Gevolg: Microsoft schrijft in een gierend tempo af op de telefoontak.
Zou op zich geen ramp zijn als er uit andere takken maar voldoende geld zou komen. Cloud, bijvoorbeeld. Azure is een van de marktleiders en – eerlijk is eerlijk – het platform is enorm rijk aan diensten. Grote kracht is de Marketplace waar Azure voor veel applicaties en services blueprints biedt. Maar: Azure is vooral IaaS en da’s een slechte markt als je kijkt naar marges. Die zijn echt flinterdun op IaaS. Het geld dat je daarmee verdient, moet je eigenlijk direct investeren in bijvoorbeeld PaaS, de eerstvolgende logische stap na IaaS. Dat doet het. Daarbij had Microsoft ook gerekend op de aloude licentiemodellen. Die zijn ook al voor een deel in cloudmodellen vertaald, denk aan Office365, Sharepoint en Dynamics CRM.
Toch blijft de groei achter bij concurrenten en vooral bij eigen prognoses. De grote vraag is: hoe komt dat? Het antwoord: zoals elk groot bedrijf uit de oude wereld, is ook Microsoft te laat gaan schakelen en heeft het niet rigoureus gebroken met die oude wereld. Zoals elk groot bedrijf zit de ‘legacy’ in de weg. Oude verdienmodellen, oude besturing. Amazon komt uit de nieuwe wereld. Net als Google. Apple niet, maar had met Jobs iemand die snapte dat je wel met die oude wereld definitief moest breken. Die stap moet Microsoft nog maken. Dat betekent dat die 7800 van deze week niet de laatsten zijn. En dat is precies de drempel die het bedrijf nog niet over wil. Of kan.