- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 28 november 2008 08:03 uur
Sinds woensdagavond was het ineens niet meer mogelijk om apparatuur in of uit de LeaseWeb suite in het Easynet datacentrum te halen.
Conflict tussen LeaseWeb en Easynet
LeaseWeb Managing Director laat ISPam.nl weten dat er een geschil is op directieniveau tussen LeaseWeb en Easynet dat zich nu al een klein jaar voortsleept. De boycot van EasyNet was echter niet aangekondigd en Zwinkels zegt dan ook volledig overrompeld te zijn door de actie van EasyNet.
Ook zegt Zwinkels zich sinds de boycot er persoonlijk te hebben ingezet om het management van EasyNet te spreken, maar ondanks alles stelt hij geen beslissingsbevoegd persoon aan de lijn te hebben gekregen. Zwinkels stoort zich er dan ook aan dat er geen overleg met de Nederlandse organisatie van EasyNet mogelijk is.
Contractbreuk, inefficiëntie en woekerprijzen
Het geschil zelf bestaat uit drie verschillende kwesties. Allereerst is er een verschil van mening over de overeenkomst. In 2006 zou er contractueel zijn vastgesteld dat LeaseWeb zou kunnen uitbreiden met 125 extra footprints binnen het Easynet datacentrum.
Vanwege capaciteitsproblemen in het Easynet datacentrum op het gebied van stroom en koeling, werd die mogelijkheid vooruitgeschoven. In 2007 werd in opnieuw een intentieverklaring vastgelegd dat in april 2008, nadat Easynet haar stroomvoorziening zou hebben uitgebouwd, de 125 extra footprints beschikbaar zouden komen. Toen het zover was liet Easynet echter weten dat de uitbreiding gebruikt zou gaan worden voor Easynet moederbedrijf BSkyB, en dus niet voor LeaseWeb beschikbaar was.
De tweede kwestie gaat over het feit dat Easynet volgens Zwinkels geen noemenswaardige stappen onderneemt om de Power Usage Effectiveness (PUE) van het datacentrum te verbeteren. LeaseWeb wil Easynet daar ook bij helpen en van waardevolle informatie voorzien hoe dat beter kan. Er zijn naar aanleiding van gesprekken ook coldcorridors aangelegd. Maar er kan meer ondernomen worden om de PUE om laag te brengen vindt Zwinkels. Voor LeaseWeb is energie efficiëntie een belangrijke onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De derde kwestie is de disproportionele doorberekening van de stroomkosten. Doorberekening van stroomkosten is geen probleem voor LeaseWeb, maar Easynet zou exorbitante marges willen maken op de stroomkosten.
Disproportioneel hoge facturen
Hier zou dan ook de directe aanleiding voor de boycot van Easynet in zitten. Zwinkels stelt dat de facturen van Easynet betaald te hebben, maar over bepaalde disproportioneel hoge facturen was nog discussie. Donderdagavond heeft LeaseWeb de facturen alsnog betaald zodat klanten weer apparatuur in en uit de suite van LeaseWeb in het Easynet datacentrum kunnen halen
Een half jaar geleden zou LeaseWeb al hebben voorgesteld om een mediator in te schakelen, om het conflict op te lossen. Echter is Easynet daar niet op ingegaan. Daarom overweegt LeaseWeb in een kort geding tegen Easynet te starten, maar Zwinkels hoopt dat het geschil alsnog kan worden beslecht in een goed onderling overleg.
Update 29 november 10:30 uur:
In een reactie laat Easynet marketingmanager Cathy van de Garde weten niet inhoudelijk op de kwestie in te willen gaan, omdat het om een zakelijk geschil tussen Easynet en LeaseWeb gaat. Wel stelt Van de Garde dat Easynet het niet kan accepteren dat grote factureren niet betaald worden en dat daar al lange tijd gesprekken met LeaseWeb over waren. Daarnaast is er met de genomen maatregel geprobeerd om de klanten van Leaseweb zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van het geschil.
Update 2 december 8:00 uur:
In een aanvullend schriftelijk statement voegt Easynet het volgende toe:
Het gaat hier om een verschil van inzicht over afspraken over de dienstverlening van Easynet aan Leaseweb, waarover beide bedrijven reeds lange tijd in overleg zijn. In tegenstelling tot wat Leaseweb in de media beweert zijn hierbij wel degelijk contacten op directieniveau geweest. Tot op heden hebben deze contacten helaas nog niet geleid tot een oplossing. Easynet spreekt echter de hoop en de wil uit dat beide partijen op korte termijn alsnog tot een oplossing komen.
Easynet wenst te benadrukken dat het bedrijf zich altijd houdt aan haar contractuele afspraken. Dus ook jegens Leaseweb, zowel op het gebied van facturatie, als service level-afspraken en maatregelen bij betalingsachterstanden. Easynet zal er overigens alles aan doen om de nadelige gevolgen voor klanten van Leaseweb zoveel mogelijk te beperken.
Tenslotte reageert Easynet graag op uitingen van Leaseweb in de media dat Easynet te weinig zou doen om haar datacenter energie-efficiënter te maken. Easynet streeft voortdurend naar innovatie en heeft het afgelopen jaar grote investeringen gedaan in een nieuw efficiënt energiecentrum voor haar datacenter op Schiphol-Rijk. Eind oktober werd dit nieuwe energiecentrum officiëel geopend. Op jaarbasis zal het energieverbruik van het datacenter hierdoor afnemen met 2.574.153 kwh.