Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Resellers: de manier om te groeien voor hosters?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 11 augustus 2015 08:00 uur

Als hoster nog groeien in de overvolle hostingmarkt is lastig. Ook zijn er bepaalde doelgroepen die hosters graag willen bedienen, maar waarbij dat niet lukt. Verschillende hosters kiezen er daarom voor om telkens meer te richten op het aantrekken van resellers, die het contact en vaak ook het contract met de (eind)klant hebben en de hostingproducten zelf op hun beurt bij de hoster inkopen.

In de markt zijn er verschillende voorbeelden van hostingbedrijven die stevig inzetten op samenwerking met resellers. Daarbij gaat het vaak verder dan enkel korting op de reguliere verkoopprijzen maar steeds vaker valt op dat er ook nauw wordt samengewerkt tussen hoster en reseller.

Een dergelijke samenwerking is ook heel erg logisch want een hoster kan nou eenmaal niet alle klanten even goed bereiken of zelfs bedienen. De reseller aan de andere kant heeft vaak wel relaties die behoefte hebben aan hosting en waar de reseller ook een uitstekende relatie mee heeft maar de kennis en kunde om zelf (succesvol) hostingdiensten aan te bieden, is er niet.

Tot zover het theoretische deel, maar wat vertellen hosters zelf over de manier waarop ze samenwerken met hun resellers? Hieronder drie voorbeelden.

Twee weken geleden maakte LeaseWeb een nieuw reseller programma bekend. Het programma van LeaseWeb is een voorbeeld bij uitstek waarop een hoster en reseller kunnen samenwerken om succesvol de producten van de hoster te wederverkopen. Zo laat LeaseWeb weten verschillende elementen aan het programma te hebben toegevoegd zoals: trainingen voor nieuwe partners, business development planning, en een nieuwe service waarmee klanten partners kunnen vinden. Verder noemt het bedrijf ook nog betere promotionele acties en ‘seeding’ opties.

In een blog van Savvii die gisteren verscheen schrijft managed WordPress hoster over hoe zij samenwerken met hun resellers. Het bedrijf stelt dat ze “pro-actief meedenken en acteren in de business van onze partners”. Daarnaast biedt Savvii ook masterclasses aan: “Tijdens deze Masterclass geven wij je de tools en kennis om jouw klanten te overtuigen van onze diensten en producten. Uiteraard staan onze accountmanagers altijd voor je klaar om je verder te helpen als dat nodig is.”

Een derde voorbeeld is Realhosting dat op de eigen website veel aandacht aan resellers. Op de website schrijft het bedrijf: “Dankzij onze aantrekkelijke programma’s voor wederverkopers kan je zorgeloos webhosting en domeinregistraties aan jouw klanten aanbieden. Dankzij ons kortingsprogramma profiteer je van een lage inkoopsprijs. Wij regelen verder alle technische zaken zoals serverbeheer en beveiliging.” Daarbij heeft de klant dan de keuze om whitelabel diensten te verkopen óf écht alles aan Realhosting over te laten (inclusief het debiteurenbeheer maar wel op naam van en voor rekening van de reseller).

We gaan daarnaast binnenkort verschillende hosters op ISPam.nl aan het woord laten over hun ervaringen met samenwerking met resellers. Wie daar ook aan wil meewerken, kan een mailtje sturen naar [email protected].

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.