- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 augustus 2015 16:47 uur
De Reclame Code Commissie heeft Starthosting, onderdeel van Yourholding, op de vingers getikt. Starthosting adverteerde namelijk met het feit dat je in ‘een handomdraai’ WordPress kon installeren op webhosting bij het bedrijf. Een IT’er die dat niet lukte en over de uitlating klaagde bij de RCC, kreeg van het bedrijf te horen dat het aan hem zelf lag dat hij WordPress niet eenvoudig kan installeren. Starthosting blijkt echter niet eens een one-click-installatie tool als Installatron, of iets dat daar op lijkt, aan te bieden om WordPress te installeren.
Uitspraak
Uit de uitspraak van de Reclame Code Commissie blijkt dat Starthosting met de uitlating bedoelde dat WordPress erom bekend staat bijzonder gebruiksvriendelijk te zijn. Een gemiddelde gebruiker zonder technische kennis zou daarom in staat moeten zijn om met WordPress een website te bouwen. Om daar nog aan toe te voegen: “Indien klager het installeren van ‘wordpress’ toch ingewikkeld vindt dan is dat een persoonlijke ervaring, hetgeen de uiting niet misleidend maakt.”.
Als je dit leest, hoop je bijna dat het om een artikel van De Speld gaat in plaats van een verweer in een uitspraak van de Reclame Code Commissie. Helaas is dat dus tóch het geval. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de RCC gehakt van het verweer van Starthosting maakt:
Ten aanzien van de klacht van klager dat in de uiting ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat de consument ‘in een handomdraai’ en zonder kennis van technologie of HTML eenvoudig een eigen website kan maken, oordeelt de Commissie als volgt. Doordat in de uiting onder andere wordt gezegd: “Met het professionele en gebruiksvriendelijke wordpress bouw je naast een blog, eenvoudig je eigen website.” en “Zonder kennis van de technologie of HTML toch snel je website online!” richt de uiting zich (voornamelijk) tot de niet ervaren, beginnende websitebouwer. Volgens de Commissie zal deze consument de uiting aldus opvatten dat met het product dat adverteerder aanbiedt (een hostingpakket, geschikt voor het programma ‘wordpress’) een gemiddelde computergebruiker direct na aanschaf eenvoudig in staat is om een website te bouwen. Klager stelt dat adverteerder daarmee een te rooskleurig beeld geeft van haar product. De Commissie is van oordeel dat adverteerder hiertegenover niet, althans onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het voor de gemiddelde consument daadwerkelijk zo eenvoudig is om een eigen website te maken zoals in de uiting wordt gesteld.
Webwereld: ‘Hosters misleiden de gemiddelde consument’
Ook Webwereld – dat tegenwoordig een wat meer populaire toon aanslaat dan vroeger – heeft een bericht geschreven over de uitspraak. Daarin wordt ook uitgebreid stilgestaan bij het verweer van Starthosting, die stelt dat het niet ‘in een handomdraai’ installeren van WordPress aan de klager ligt. De ondertitel van het artikel op Webwereld is dan ook niet geheel verbazend: “Hosters misleiden de gemiddelde consument.”.
Niet goed voor de branche
Starthosting adverteert eerst met de mededeling dat WordPress ‘in een handomdraai’ kan worden geïnstalleerd, terwijl dat helemaal niet het geval is en verweerde zich daarna met het feit dat het aan de klant lag dat hij WordPress niet eenvoudig kan installeren. Dat terwijl Starthosting niet eens een one-click-installatie tool als Installatron of zoiets aanbiedt.
Er zijn genoeg hosters waarbij het wél eenvoudig mogelijk is om WordPress te installeren en waarbij dat daadwerkelijk ‘in een handomdraai’ is gebeurd. Echter zullen klanten die deze uitspraak lezen dat soort statements nu met ‘een stevige schep zout nemen’. Ook de conclusie van Webwereld dat ‘hosters de gemiddelde consument misleiden’ is ook niet al te best voor de reputatie van de branche. Daarmee bewijst Starthosting, dat onderdeel is van Yourholding, collega-hosters een slechte dienst!