Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Mailrelay verplicht bij KPN en dochters, poort 25 gesloten

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 10 februari 2007 21:18 uur

Van het ene op het andere moment hebben zowel KPN als de dochterbedrijven op XS4ALL na, poort 25 volledig gesloten. Tot nu toe was inkomend verkeer op poort 25 al niet mogelijk en moest daarvoor een relay-server van KPN voor worden gebruikt. Nu is uitgaand verkeer via poort 25 ook niet meer mogelijk en is het gebruik van een KPN mailserver verplicht.

In een verklaring van HetNet over het sluiten van poort 25 en daarmee de verplichting om gebruik te maken van een mailrelay staat ondermeer het volgende:

Omdat nu alle mail door servers van Het Net moet lopen kunnen gerichte maatregelen worden getroffen tegen spammers. Deze maatregelen zijn vooral preventief van aard: pogingen tot spammen zullen bij voorbaat worden geblokkeerd. De mailtjes worden niet gelogd. Statistieken die gedraaid worden zijn alleen bestemd om het technisch correct functioneren van de dienst de borgen. Wel zal elk mailtje van een NTP-gesynchroniseerd ‘datum-tijd-IP-stempel’ worden voorzien.

Interessant is het vooral dat er staat dat de e-mails niet gelogd worden. Beter was het geweest als daar had gestaan dat de mailtjes nog niet worden gelogd, gezien dat in het kader van de aankomende dataretentiewetgeving namelijk verplicht zal worden.

Doordat alle uitgaande e-mails allemaal centraal via de servers van KPN gaan, is het loggen hiervan kinderspel. Het lijkt er dan ook op dat het grootste voordeel dat KPN uit deze maatregel zal halen, dat het zijn verplichting om internetverkeer en specifiek e-mail verkeer te loggen, hiermee een stuk eenvoudiger wordt.

Uiteraard moet je dat dan niet pas invoeren zodra het zover is, gezien het verband daartussen dan zo klaar als een klontje is. Natuurlijk zal deze maatregel ook helpen om spam te bestrijden en daarmee het voorkomen dat de KPN mailservers op zwarte lijsten terechtkomen.

Wat wel jammer is, dat KPN van het ene op het andere moment is overgaan tot het invoeren van deze maatregel. Zelf heb ik het ook ‘live’ mogen ondervinden. Ineens kon ik geen e-mail meer verzenden via de mailserver die ik gebruik. Ik ging er vanuit dat de fout lag bij mijn ISP, gezien ik wel mijn mail kon versturen via mijn de planet mailserver.

Ik was niet de enige die de fout bij de ISP legde, gezien op webhostingtalk.nl valt te lezen dat de support afdelingen van verschillende ISP’s het ineens zeer druk kregen. Het is daarom jammer dat de daadwerkelijke invoering van de maatregel niet even van te voren is aangekondigd door KPN.

Via: Tweakers.net

Alexander, 10 februari 2007 10:05 pm

Dus, kijk allemaal ook even hoe 'hard' je SPF record standaard staat, straks blokkeren andere mailservers je mail ;)

Jasper, 18 februari 2007 12:42 am

Communiceren blijkt niet het sterkste punt van KPN. Had uren aan serverbeheer kunnen schelen, als ze dit vooraf duidelijk hadden gemeldt.

  • Pingback: Poort 25 inkomend bij UPC | hilpers

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.