- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 7 september 2015 08:00 uur
Als je wilt dat bedrijven hun kritische applicaties in de cloud gaan stoppen, dan moet je de cloud daarvoor faciliteren. Kritische applicaties worden niet zelden gekenmerkt door zwaar gebruik van resources, zoals compute power en databases. De grote providers zijn al een tijdje doende om hun platformen hiervoor geschikt te maken met virtuals die in staat zijn om dergelijke grote workloads te kunnen verwerken. Zowel Amazon als Azure zijn hun public cloud-structuren flink aan het ‘upgraden’.
Dat is niet geheel toevallig, natuurlijk. De Federal Aviation Administration – de centrale luchtvaartautoriteit in de VS – kende onlangs een deal toe aan AWS, Azure en CSC om de omgeving van FAA naar de public cloud te brengen. Die deal heeft een totale waarde van liefst 108 miljoen dollar. Maar daarvoor moeten Amazon en Azure nog wel flink aan de bak, zoals het opschalen van computing power en storage per VM. Het goede nieuws is dan dat deze functionaliteit breed beschikbaar komt in de IaaS-platformen. Maar de strategie van Microsoft is helder: Azure moet het enterprise platform worden in de cloud.
Azure had al haar GS-series, dat eerder dit jaar werd gelanceerd. Afgelopen week kondigde Microsoft aan dat deze serie stevig is uitgebreid. Op basis van de Xeon E5 v3-processorfamilie levert Azure de GS nu met 64 Tb storage, 80.000 IOPS en 2.000 Mb/s throughput vanuit de onderliggende storage. Volgens Microsoft zelf is het GS-platform daarmee geschikt voor ‘zware’ applicaties die extreem schaalbaar moeten zijn, zoals het eigen Microsoft Dynamics en ook Exchange. Bij dit soort applicaties speelt performance altijd een belangrijke rol en ook daaraan voldoet GS.
Tegelijkertijd maakte Microsoft ook bekend dat het de prijzen voor virtuals in D en DS-serie per 1 oktober verlaagt met 27 procent per virtual. Ook dat is prima verklaarbaar. Meer dan de helft van de groei in Azure vindt plaats op het eerdergenoemde GS-platform: dat is de grote omzetmachine en het past zoals gezegd in de strategie van Microsoft. Om de groei in de lagere segmenten te stimuleren, zijn dergelijke tariefsverlagingen vaak een prima middel.