Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Deze hosters reageren op het uitschakelen van SMTP-relay door KPN

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 16 november 2015 08:00 uur

Voor KPN-klanten is het sinds een week niet meer mogelijk om de SMTP-servers van het bedrijf te gebruiken indien de klant geen e-mail of hosting bij KPN afneemt. Veel klanten van KPN die de SMTP-servers gebruiken in combinatie met een eigen mailserver of een eigen domeinnaam bij een externe hoster kwamen daardoor in de problemen. Het gaat daarbij vooral om zzp’ers en kleine zakelijke klanten.

Voor de getroffen klanten is het feit dat ze plotseling geen e-mail meer kunnen versturen natuurlijk een vervelende situatie. Plotseling moet er een andere SMTP-server worden ingesteld om (uitgaande) e-mail te versturen. Veel hosters bieden daar gelukkig ook de mogelijkheid toe.

Interessant is dat er ook verschillende hosters zijn die expliciet aandacht besteden aan het uitschakelen van de KPN SMTP-relay. In de meeste gevallen gaat het om een nieuwsbericht of een blog waarin melding wordt gemaakt van de uitschakeling en uitleg hoe de SMTP-servers van de hoster kunnen worden gebruikt. Interessant is dat Denit en zusterbedrijf Easyhosting zelfs melden dat ze op de dag van de uitschakeling, zelf een SMTP-server aan klanten aanbieden zodat ze mail kunnen blijven versturen.

Welke hosters iets doen met de uitschakeling van de SMTP-relay door KPN, is ook nog om een andere reden interessant. Vooral (klein) zakelijke klanten zijn getroffen door de uitschakeling. De hosters die daar iets mee doen, richten zich daarom vermoedelijk sterk op dit soort klanten. Daarnaast is het ook een vorm van pro-actieve ondersteuning van klanten in plaats van enkel te wachten tot dat klanten die getroffen zijn door het problemen, zich melden bij de helpdesk.

Op Twitter kwam ik de onderstaande hosters tegen die melding maken van de uitschakeling van de SMTP-relay door KPN. Mocht er nog een hoster ontbreken (die vóór publicatie van dit artikel) er ook aandacht aan heeft besteed, dan mag die zich melden in de comments. Dan wordt die alsnog aan het artikel toegevoegd.

https://twitter.com/iXLhosting/status/664748600518451200

Roberto Webdesign

Jeroen, 16 november 2015 8:11 am

Wij hebben dit niet hoeven communiceren, wij zeggen al jaren "gebruik onze smtp server voor jouw domein".

1. Zo heb je de uitgaande mail zelf in de hand. Een storing in de smtp van de ISP levert je altijd vragen op aangezien mensen vaak denken dat de hoster die levert (de domeinnaam komt immers bij de hoster vandaan).

2. Je hebt de beschikbaarheid van de uitgaande mail zelf in de hand en laat je klant niet afhankelijk zijn van derde partijen.

3. Er valt in de logging te zien wat er met een email gebeurd is (wel of niet afgeleverd bij de tegenpartij).

4. Geen support vragen van klanten als zij van ISP veranderen en daarmee de uitgaande mailserver niet meer werkt.

Ik zie alleen maar voordelen, wat zijn dan de nadelen? Uitgaande spam? Komt zelden voor vergeleken met spam uit hosting pakketjes.

Roberto Webhosting, 16 november 2015 1:02 pm

vanaf 10 november maakten wij hier ook al melding van. https://www.roberto-webhosting.nl/support/News/NewsItem/View/34/uitgaande-mailserver-smtp-server-kpn

Femke, 19 november 2015 2:33 pm

De tweet van denit is wel opvallend. Zij hadden voorheen geen SMTP diensten draaien???

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.