- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 10 december 2015 08:00 uur
Al jaren wordt er geroepen dat er aan webhosting geen droog brood meer te verdienen is, dat de marges flinterdun zijn en de prijs van een webhostingpakket richting de 0 euro per maand gaat. Het lijkt er op dat die trend gekeerd is of zelfs nooit heeft plaatsgevonden en dat de prijzen van webhosting juist aan het stijgen zijn.
Om daar een aantal voorbeelden van te noemen. Antagonist dat jarenlang als prijsvechter gold, heeft een flinke prijssprong gemaakt. Kon je daar in het verleden nog voor 24 euro per jaar een webhostingpakket afnemen inclusief .nl-domeinnaam. Op dit moment heeft het goedkoopste webhostingpakket een prijs van 74,88 euro per jaar. Bij MijnDomein.nl betaalde je in het verleden 29 euro per jaar (inclusief btw!) voor een webhostingpakket, tegenwoordig is dat 39 euro per jaar. Bij TransIP kon in het verleden webhosting worden afgenomen van 3,99 euro per maand, tegenwoordig is dat vanaf 5,00 euro per maand.
Daarnaast valt op dat de (vanaf) prijzen bij verschillende webhosters de afgelopen jaren gelijk zijn gebleven. De prijzen zijn in ieder geval niet richting de 0 gegaan. Zelfs bij Versio is alleen het goedkoopste en vermoedelijk ook meest afgenomen webhostingpakket 0,50 euro per maand. Het op één na goedkoopste pakket kost al 2,25 euro per maand en dat loopt in bijna kwadratische stappen op tot 26,99 euro per jaar voor het duurste webhostingpakket.
Vermoedelijk zullen er ook genoeg voorbeelden zijn van hosters die wél goedkoper zijn geworden. Echter is dat in de lijn der verwachtingen. Wat echter opvalt, is dat veel hosters dat niet hebben gedaan en dat van een aantal (grote) hosters (vanaf) prijzen zelfs zijn verhoogd.
Het is overigens niet zo dat hosters de prijzen van hun (bestaande) webhostingpakketten lijken te hebben veranderd. Vergeleken met vijf jaar geleden valt op dat de hoeveelheid opslag en dataverkeer ook sterk is toegenomen. Echter blijft het daar niet bij. Je ziet ook dat technische specificaties bij veel webhosters fundamenteel zijn veranderd.
Het meest sprekende voorbeeld van Antagonist dat zelfs drie keer zo duur is geworden, biedt nu geen ‘gewone’ webhosting meer aan maar verkoopt webhostingpakketten die als VPS functioneren. De afnemer krijgt bij zijn webhostingpakket een bepaald hoeveelheid servercapaciteit (CPU-cores en RAM-geheugen) tot hun beschikking. Dat is een wezenlijk ander product dan een accountje op een server waar DirectAdmin als controlepaneel op draait.
Andere voorbeelden van vernieuwingen die bij verschillende webhosters te zien zijn, zijn bijvoorbeeld zaken als het gebruik van Varnish, het gebruik van SSD-opslag of -caching, CDN en Cloudflare integratie, performance monitoring tools zoals New Relic en Pagespeed, het zelf kunnen beheren van backups, etc. Daarnaast beginnen telkens meer webhosters zich op specifieke doelgroepen of niches te richten. Ook daarmee lijken ze extra waarde voor hun klanten te creëren, waardoor webhosting minder een commodity wordt dan het leek te worden.