Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Interview Leo Simons (Schuberg Philis) over de cloud, tools en toewijding

"Alles wat je kan automatiseren, kan een computer uiteindelijk toch veel beter"

  • Door
  • Paula Lina
  • geplaatst op
  • 30 december 2015 08:00 uur

Als mission critical engineer is Leo Simons werkzaam bij IT-outsourcingpartner Schuberg Philis. Samen met een team collega’s is hij verantwoordelijk voor de cloudoplossingen van het bedrijf. Schuberg Philis staat bekend om zijn jarenlange trackrecord van 100% klanttevredenheid. Kritieke situaties voorkomen en in het ergste geval toch bestrijden, daar komt zijn werk in het kort op neer.

Kritiekmanagement

“In tijdgevoelig, kritiek werk heeft Schubert Philis zich al vanaf het begin gespecialiseerd. Wij nemen de verantwoordelijkheid voor applicatielandschappen waar andere outsourcing bedrijven vaak huiverig van worden. De laatste jaren zijn we ook steeds meer bezig met functioneel applicatiebeheer. Denk daarbij aan applicaties en voorzieningen voor banken, energiemaatschappijen, de overheid; dingen die het áltijd moeten doen.”

Dat klinkt als een zware dagtaak. Hoe zorg je er voor dat alles blijft draaien?

“Het is bij ons een ongeschreven regel dat wanneer een collega je belt, je opneemt. Dag en nacht; samen zijn we verantwoordelijk. Bovendien proberen we zoveel mogelijk grote problemen natuurlijk te voorkomen.”

“Er zijn wel duizend dingen die we doen om dat voor elkaar te krijgen. Een bepaalde mate van preventie begint al bij het maken van duidelijke, goede afspraken. We zijn in het voortraject vaak voorzichtig met ja zeggen, zo voorkom je dat je iets in beheer neemt, zonder dat je weet wat het inhoudt. Een ander groot deel zit hem in tooling en het gebruik van systemen om problemen mee te detecteren.”

Tools en automatisering

Hoe zorg je dan dat je alles in de gaten kunt houden?

“Ikzelf houd me vooral bezig met de Mission Critical Cloud, ons cloudplatform waarbij we werken we met een Xen-server. Dat is een open-source basisvirtualisatie waarop je geautomatiseerd nieuwe systemen kunt inrichten. Dat gaat zover als het analyseren van de broncode, werken met hardware en leveranciers én het doen van tests om die zover mogelijk te integreren en koppelen.”

“Als orchestratiesysteem gebruiken wij Apache Cloudstack; dat onze servers en applicaties orchestreert. Daarmee kunnen we ongelooflijk veel processen vereenvoudigen en versnellen. Maar het is ook zo dat als je daarin een foutje maakt, je heel snel al je servers kan uitzetten – en dat zou wel een groot probleem zijn. We laten zoveel mogelijk over aan de computer; want alles wat je kan automatiseren, kan een computer uiteindelijk toch veel beter.”

Cloud in cloud

Wat hebben jullie zelf nog in de hand dan?


“Veel van de softwarekwaliteit is goed meetbaar; daar heb je allerlei code review systemen voor, denk aan Cloudstack en SonarQube. Wat die systemen doen is alle code geautomatiseerd analyseren en een overzicht genereren van tig mogelijke problemen, puttend uit een enorme best practice database van veelgemaakte fouten in meer dan 20 programmeertalen. Vervolgens kijken wij welke gerapporteerde fouten ook daadwerkelijk een risico vormen, daarmee gaan we aan de slag. Zo haal je simpele problemen over het algemeen wel uit de software.”

“Iets waar we bovendien veel energie in steken, is het uitvoeren van tests. Door middel van testing komen we erachter of de software ook daadwerkelijk doet wat hij zou moeten doen. Zo zijn we op het moment erg actief bezig met het ontwikkelen van software voor Apache Cloudstack. In de cloud is veel nog nieuw, dus daar is nog genoeg werk te doen.”

“Behalve de cloud als ISS, willen we namelijk ook een platform aanbieden in de cloud; waar de omgeving met een paar drukken op de knop automatisch wordt ingericht. Om al die software te testen, maken we gebruik van een leuk trucje; we plakken onze cloud in de cloud. In principe hebben we twee clouds; een mission critial cloud en een beta-omgeving voor intern gebruik. Binnen in de beta-cloud kunnen we een hele cloudstack omgeving nabouwen en daarmee vervolgens testen of de software klaar is voor de échte cloud.”

Voor 100% gaan

Dit jaar is Schuberg Philis voor het zesde jaar op rij door 100% van haar klanten aanbevolen, een unicum in Nederland. Hoe komt dat nou eigenlijk, dat zij ieder jaar weer volledig positief scoren?

“Om die 100% klanttevredenheid te behalen, moet je de klant altijd in je achterhoofd houden. Als de telefoon gaat omdat er iets niet werkt, neem je op. En dat doe je altijd, of het nou midden in de nacht is, tijdens kantooruren of tijdens je lunchpauze. Op het moment dat je daar dan weer hulp bij nodig hebt, bel je een volgende collega.”

“Het team staat kort samengevat altijd klaar op het moment dat er een probleem ontstaat of dreigt te ontstaan. Het feit dat we met tweehonderd man klaarstaan, betekent niet dat we al die mensen nodig hebben op het moment dat er zich iets voordoet, maar het biedt wel zekerheid en een gemeenschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel.”

Dat klinkt alsof jullie veel van je personeel verwachten. Hoe stel je zo’n team samen?

“Door de beste techneuten bij elkaar te zetten. En wat betreft de verwachting dat je op elk moment van de dag kunt inspringen; dat maken we altijd duidelijk aan mensen die bij ons willen werken. Je moet dit soort werk leuk vinden en verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen; dat leggen we ook altijd uit aan recruiters en kandidaten voor sollicitaties. Wie niet voor 100% achter het bedrijf wil staan, kan beter verder zoeken.”

Hoe ben je zelf eigenlijk bij Schuberg Philis terechtgekomen?

“Ikzelf ben ooit begonnen als Java-programmeur. Ik werkte aan allerlei grote systemen, van internettechniek tot medische informatica, en heb ook allerlei verschillende rollen gehad van developer tot architect. Na mezelf een hele tijd te hebben bezighouden met het zoeken naar een omgeving met een hoge kwaliteit Java-software, kwam ik erachter dat er meer was dan Java. En dus heb ik meerdere talen geleerd, waarvan ik met name Python en Go nog steeds veel gebruik. Zodoende werd het ook tijd voor een nieuwe uitdaging.”

“Ik werk nu twee jaar aan de cloud hier bij Schuberg Philis, maar ben er al veel eerder achter gekomen dat het belangrijkste in het werk dat ik doe, iets is wat denk ik in alle sectoren wel terugkomt: je moet gewoon de juiste mensen bij elkaar zetten en ze gemotiveerd houden om te doen waar ze goed in zijn.”

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.