- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 23 december 2008 08:01 uur
Cnet.
Ondanks zijn opstelling stelt Scroggin de muziek- en filmindustrie niet dwars proberen te zitten. Hij stelt ook het probleem waarmee zij geconfronteerd worden te begrijpen. En wil ook niks te maken hebben met abonnees binnen zijn netwerk die zich met illegale activiteiten bezig houden. Daar tegenover staat dat alleen de zon voor niets op gaat. De grote media bedrijven moeten de lastige positie waar kleine ISP’s zich in bevinden begrijpen, zo stelt Scroggin.
Ook is het punt dat wanneer een media bedrijf naar hem toe komt en eist dat een bepaalde abonnee dient te worden afgesloten, is er vrijwel geen bewijs dat de bewuste abonnee ook daadwerkelijk een misdrijf heeft gepleegd. Als Scroggin simpelweg afscheid neemt van de bewuste abonnee, zoals de media bedrijven van hem eisen, dan betekent dat een significant inkomstenverlies voor hem. Afscheid nemen van een abonnee die drie jaar klant zou blijven en $40 per maand betaald, betekent een totaal verlies van$1440 aan omzet. Als laatste is het kostbaar om technici log files te laten doorspitten op zoek naar auteursrechten inbreuken en omdat het zo eenvoudig is om een IP-adres te spoofen, is het lastig om goed te doen.
Het zou goed zijn als de muziek- en filmindustrie mee gaat betalen om de kosten die ISP’s maken voor het verwerken van Notice and Take Down meldingen. Het is hoe dan ook beter om met elkaar om tafel te gaan zitten om tot een oplossing te komen die voor iedereen werkt, dan “dreigbrieven” te sturen waarin er van alles van ISP’s wordt geeist, aldus Scroggin.
In dat opzicht kunnen ze in de VS nog wat leren van hoe wij hier in Nederland Notice and Take Down hebben aangepakt en alle partijen met elkaar om tafel zitten. Lang leve polderen!