- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 8 maart 2007 12:14 uur
Gisteren was ik op uitnodiging van Sven Visser op de koffie bij Cyso Managed Hosting.
Het eerste dat opvalt is dat Cyso Managed Hosting midden in het centrum van Alkmaar gevestigd is, aan een straat die in het verlengde ligt van een zijstraat van de belangrijkste Alkmaarse winkelstraat. Een prachtige locatie om gevestigd te zijn.
Cyso Managed Hosting is een ISP die al vanaf 1997 actief is als ISP en ondertussen zijn sporen heeft verdiend, wat ondermeer blijkt uit de klanten die hun hosting aan Cyso hebben uitbesteed. In die tijd waren het coloceren in een datacentrum ook nog niet zo heel normaal en had Cyso hun apparatuur nog in een aantal racks in een ruimte op het kantoor staan en de koppeling aan het internet was gerealiseerd met een relatief dure huurlijn van Versatel. Na een aantal jaar is er voor gekozen om de servers te verplaatsen richting wat nu TelecityRedbus Gyroscoopweg is en ook een eigen netwerk aan te leggen.
Recent heeft Cyso een deel van haar apparatuur verhuisd naar het euNetworks datacentrum, de laatste servers zijn afgelopen weekend verhuisd en dat ging vrijwel probleemloos. Door een tweede PoP te hebben, die ontsloten is met een eigen glasvezelring, is het nu mogelijk om redundante geografisch gescheiden diensten aan te bieden. De vraag naar dit soort diensten is enorm. Cyso denkt hiermee dan ook een nieuwe lucratieve markt te hebben betreden.
Interessant is dat ook in het midden-segment (of naar mijn idee top-segment) waar Cyso in actief is, de concullega’s ook op een positieve manier met elkaar om gaan en ook regelmatig goed contact met elkaar hebben, zowel in de offerte trajecten als lunches om eens met elkaar bij te praten over de ontwikkelingen in de markt en sector. Daarbij lijkt het wel zo te zijn dat de lagere en het hogere segmenten in de ISP-sector toch twee op zichzelf staande werelden zijn en daar tussen minder contacten bestaan.
Op dit moment is de markt vrij ondoorzichtig, iedereen kan door het nemen van een servertje van een paar tientjes per maand of met zelfs maar een reseller pakketje ISP zijn en veelal is zo’n ISP op het eerste gezicht niet te onderscheiden van een professionele ondernemer.
Dat maakt een bewuste keuze voor een ISP lastig omdat het voor een prospect niet duidelijk is met wie ze te maken hebben. Er is dus volgens Sven een grote behoefte aan profilering in de markt, zodat prospects wél de mogelijkheid hebben om een goed afgewogen bewuste keuze voor een ISP te maken en niet hoeven te gokken welke ISP de dienstverlening biedt die bij ze past.
Er zijn natuurlijk wel initiatieven genomen zoals HostMerk maar punt daarbij is dat het té eenvoudig voor ISP’s om daar aan te voldoen, zelfs partijen als E-Dentify zouden daar in principe aan kunnen voldoen wanneer ze bepaalde delen van hun dienstverlening uitbesteden. De meerwaarde van het keurmerk wordt daardoor te niet gedaan.
Het zelfde geldt in principe ook voor mijn eigen Gedragscode.com, waarvan ondertussen 128 ISP’s deelnemer zijn. Ik heb Sven daarbij gewezen op mijn initiatief (erkenningsregeling) BIZP.NL waarmee ik als doel heb om het midden- en top-segment in kaart te brengen.
Naast de herkenbaarheid van de (partijen uit) sector bij klanten, is er ook nog het punt dat de ISP-sector het ondergeschoven kindje is waarbij het gaat om de herkenning, belangstelling en aandacht van de politiek in Den Haag. Overheden beginnen ADSL nu net een beetje te begrijpen, maar alle andere ISP dienstverlening bestaat (nog) niet in het Haagse. Dat is best bizar te noemen, gezien de enorme bedragen die er in ISP-sector omgaan.
Daarnaast is er ook nog de transactie waarde die wordt gerealiseerd met de ISP-diensten als gereedschap. Verschillende bedrijven doen tientallen, honderden miljoenen euro’s per maand aan omzet met één website. Wanneer zo’n website wordt aangevallen met een DDOS of om andere reden uit de lucht gaat dan is zowel de financiële als maatschappelijke schade enorm. Daarom zou er iets moeten komen waarmee die enorme belangen meetbaar/tastbaar worden, zodat het ook in Den Haag volstrekt duidelijk is dat de ISP-sector zo belangrijk voor de maatschappij is. Er hangen wat ideeen om dat te bereiken in de lucht.
Cyso zelf is naar mijn idee een organisatie die vooral een praktische insteek heeft, waarbij er een mooie balans lijkt te zijn tussen de techniek en het commerciele vlak. Het liefst hebben ze bij Cyso zoveel mogelijk in eigen beheer en zelf onder controle, aan de andere kant moet alles uiteindelijk wel tot een praktische, werkbare oplossing leiden.
Dat praktische blijkt ook uit het feit dat certificering met de Code voor InformatieBeveiliging (ISO/IEC 17799) niks voor Cyso zijn, gezien het je keuze vrijheid zou verlammen doordat alles volgens een bepaald stramien moet verlopen, dwars door de organisatie heen. In het gesprek plaatste ik Cyso dan ook tussen BIT, dat een zeer technisch georiënteerde organisatie is en aan de andere kant ASP4all dat erg procedureel is, mede dankzij het feit dat zij wel met de Code voor InformatieBeveiliging zijn gecertificeerd. Cyso zit op het snijvlak van de twee.
Een derde partij die meer aandacht voor ISP’s zou moeten hebben zijn de softwareboeren. Microsoft biedt een hosted exchange software aan. Laatst was er een discussie dat dat niet echt aanslaat omdat Microsoft bizar hoge tarieven in rekening zou brengen met het licentiemodel dat per mailbox per maand is, naar aanleiding van het feit dat 1und1 een open source alternatief voor hosted exchange ging aanbieden voor de helft van de prijs van de Microsoft oplossing.
Sven bevestigde dat de kosten die hosted exchange met zich mee brengt niet laag zijn, maar aan de andere kant is het licentiemodel van microsoft voor ISP’s juist ideaa isl. Sven sprak meerdere malen expliciet de wens uit dat andere softwareleveranciers een zelfde licentiemodel invoeren. Waarbij maandelijks de mutaties in het aantal licenties aan de softwareleverancier worden doorgegeven en dat exact die licenties in rekening worden gebracht. Wat dat betreft een pluim voor Microsoft van Cyso.
Een uitdaging voor (het midden-segment van) de ISP-sector zal het worden om duidelijk te maken dat het een meerwaarde is om hun website en andere zaken bij een ISP te hosten. Binnen niet al te lange tijd zullen vrijwel alle wat grotere bedrijven verbinding naar het internet hebben over een fiber. Veelal bevindt zich bij grotere bedrijven al iets wat als serverruimte is ingericht. Daar kunnen dan wel een of meerdere servers bij worden geplaatst die normaal in het datacentrum bij een ISP worden opgehangen. Als sector is het kwestie om het vertrouwen te blijven winnen van bedrijven en die overtuigen van het feit dat er specifieke kennis en ervaring aanwezig is bij ISP’s is, die ze zelf ontberen.
De koffie bij Cyso was lekker, de discussie was goed en op niveau. Cyso is naar mijn idee een bedrijf mét visie en dat is hard nodig in deze rommelige markt en sector. In het segment waarin Cyso actief is zie je dat ze ook hun eigen positie hebben en een duidelijk eigen profiel.
Rest mij nog om Sven Visser van Cyso Managed Hosting te bedanken voor het gesprek!