- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 9 maart 2007 13:08 uur
Afgelopen week had ik een artikel gewijd aan Cleanbits, gezien ik geen brandende vragen had, besloot ik om geen contact op te nemen met de initiatiefnemers. Achteraf zat ik er al over te twijfelen of ik dat wellicht toch beter had kunnen doen en Geluidsnet, een organisatie die het geluid dat vliegtuigen produceren (vrijwel realtime) in kaart brengt. Als stichting was uitbreiding vrijwel niet mogelijk en daarom zal de stichting binnenkort worden opgeheven en verder gaan als B.V. die gelieerd is aan een gerenomeerd ingenieursbureau. De organisatie zal zich dan ook toe gaan leggen op andere producten dan alleen het meten van vliegtuiggeluid. Door de commerciele activiteiten en de mogelijkheid om winst te maken leidt er toe dat het maatschappelijk doel van geluidsnet kan worden gerealiseerd.
Cleanbits wil bewustwording van het energieverbruik van ISP’s creeeren. Het compenseren van CO2-uitstoot is een relatief eenvoudig middel om daarmee te starten, al is het enkel het begin. Binnenkort wil Cleanbits ook met een oplossing komen die geschikt is voor ISP’s die al gebruik maken van groenestroom en zodoende enkel gebruik zullen maken van een oplossing die aangeeft hoevele CO2-uitstoot er niet uitgestoten of gecompenseerd is.
Opzich kan ik Rene niet anders dan gelijk geven in de stelling dat de huidige consensus over ondernemen heel erg zwart wit is, of je bent maatschappelijk niet betrokken en verdiend daar enorm geld mee of je doet iets goeds en daar mag je dan ook geen stuiver aan verdienen. Dat wordt op dit moment geaccepteerd, maar iets goeds doen waar je uiteindelijk ook winst mee zou kunnen maken, daar komt enorme kritiek op.
Om nog terug te komen op de kosten van Cleanbits, die zullen vooral in PR-activiteiten gaan zitten en dat loopt in de uren, als je het goed wilt doen, dus daar heb je inderdaad tenminste een fulltimer voor nodig. Het feit dat Cleanbits daar serieus mee bezig is, blijkt wel uit het feit dat hij reageert op het vorige artikel over Cleanbits en ook de tijd heeft om een half uur uit te trekken om mij de achtergrond van Cleanbits uit te leggen. Verder is er ook niks mis mee om daarmee uiteindelijk winst in het verschiet te hebben, om van te genieten of misschien wel weer in een nieuw (maatschappelijk) project te steken.
Wat dat betreft moet er eigenlijk een maatschappelijke mentaliteitsverandering plaatsvinden. Aan maatschappelijk (verantwoord) ondernemen mag best verdiend worden, sterker nog het lijkt me essentieel. Als je iets maatschappelijks wilt bereiken heb je de keuze om voor subsidiespons te spelen, een stichting te zijn die je draait op een paar vutters of er een B.V. van te maken met een goede businessplan, dat serieus potentie heeft om het doel te verwezenlijken en zelfstandig bestaansrecht heeft. Het maatschappelijke doel lijkt mij het meest gebaat bij de laatste optie, dat er eventueel ook nog winst wordt gemaakt, is enkel een motivatie voor de initiatiefnemer(s) om er mee door te gaan.
Rest mij nog Rene Post van Cleanbits B.V. te bedanken voor het gesprek.