Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Cloudklanten zijn nog honkvast: kwestie van gewenning

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 19 mei 2016 08:00 uur

Waarom gaat een bedrijf naar de cloud? Reden één: om de kosten te verlagen en, reden twee, om flexibeler te worden in IT. Toch: als een bedrijf eenmaal voor een cloudprovider heeft gekozen, dan blijft het voor langere tijd bij die provider. Er wordt nauwelijks van provider gewisseld, zo stellen Microsoft en onderzoeksbureau 451 Research vast in een rapport onder de titel ‘The Digital Revolution’ dat vorige week verscheen ter gelegenheid van de Microsoft Cloud en Hosting Summit.

Uit het rapport blijkt dat bijna 40 procent van de ondervraagde bedrijven aangeeft meer te investeren in cloud, maar dan wel bij hun reeds gekozen cloud service provider. Ruim 95 procent geeft aan in het komende jaar niet te zullen veranderen van provider. Nog opmerkelijker: bijna 70 procent van de klanten van grote providers hebben een- tot meerjarige contracten afgesloten met één provider. Is dat bijzonder? Ja. Want jarenlang is het bon ton geweest om managed services bij meer dan één partij af te sluiten en zo vendor lock-in uit te sluiten. In de cloud zien we vooralsnog een omgekeerde beweging. De meeste grote bedrijven kiezen voor een strategie die leunt op Microsoft Azure of op AWS. Microsoft wint hier overigens wel snel terrein vanwege de SaaS-capaciteiten van het bedrijf, bijvoorbeeld met Office365. Gemak dient de klant, tenslotte.

Het gaat wel veranderen, maar dat is een kwestie van vertrouwen in brokering en orchestration tussen multiple cloudproviders. Ook dat toont het onderzoek aan: klanten hebben tijd nodig om vertrouwen op te bouwen in bijvoorbeeld migraties van applicaties naar de cloud en het succesvol transformeren van de bestaande IT-omgeving naar een cloud-based omgeving. Daarbij willen bedrijven wel één partij die als single point of contact kunnen opereren. Daar zien we dezelfde beweging als tijdens de eerste sourcingsgolf waarbij bedrijven de IT gingen uitbesteden. Die eerste golf ging gepaard met een steile leercurve waarbij een hoop zaken nog niet soepel verliepen. Na die eerste golf bleven bedrijven vaak voor langere tijd bij een servicepartij. In die zin is de migratie naar de cloud een volgende sourcingsgolf en die gaat nu eenmaal gepaard met gewenning.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.