Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

SIDN: Domeinnaam uit Quarantaine halen gaat 50 euro kosten

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 21 maart 2007 19:52 uur

Op basis van de consultatie van de deelnemers over het al dan invoeren van een quarantaine-periode voor .nl-domeinnamen heeft SIDN een aantal besluiten genomen.

Het mag duidelijk zijn dat de quarantaine-periode er gaat komen, gezien ik de eerste ISP die er op tegen is nog moet tegenkomen. De periode dat een .nl-domeinnaam na opheffing in quarantaine zal blijven, is zoals al was verwacht op 40 dagen gesteld mede op advies van RIPE. Nu het belangrijkste, de kosten om een .nl-domeinnaam uit quarantaine te halen gaan 50 euro bedragen, wanneer dat via huidige deelnemer gebeurt en 100 euro wanneer het door een andere deelnemer gebeurt.

Als motivatie voor deze bedragen geeft SIDN aan dat het voor deze tarieven heeft gekozen omdat een domeinnaam uit quarantaine halen een uitzondering moet zijn en geen regel. Daarnaast wil SIDN voorkomen dat er al te makkelijk voor een andere deelnemer wordt gekozen, zonder de rekening te voldoen bij de huidige deelnemer.

Naar mijn idee is er op deze manier heeft SIDN met deze tariefstelling een goede beslissing genomen. Doordat de tarieven voor het uit quarantaine halen via zowel de huidige als een andere deelnemer relatief hoog zijn, zal een deelnemer de quarantaine niet als goedkoop en oneigenlijk dwangmiddel gebruiken naar een wanbetaler toe en worden deelnemers gemaand zorgvuldig te zijn met het opheffen van .nl-domeinnamen.

Aan de andere kant is het wel twee keer zo duur om een domeinnaam door een andere deelnemer uit quarantaine te laten halen, daarmee is de huidige deelnemer ook beschermd tegen wanbetalers die op het nippertje nog (goedkoop) van deelnemer willen wisselen.

Wat betreft de invoering van de quarantaine-periode is er nog niets bekend. Wel maakte SIDN in de zelfde nieuwsbrief waarin de update over de quarantaine-periode werd medegedeeld bekend dat de in productie name van DRS4.1 voor juni 2007 staat gepland. Ik vermoed dat de invoering van de quarantaine-periode pas na de in productie name van DRS4.1 zal volgen.

Het is daarbij belangrijk dat SIDN (waar mogelijk) rustig de tijd neemt om zaken goed door te testen en daarna pas over gaat overgaat tot de in productie name. Ik ben van mening dat SIDN het op dat punt de laatste tijd goed doet, met vrijwel geen (serieuze) storingen en onderhoudsvensters vroeg in de morgen. Voor de deelnemers is dat zeer prettig te noemen. Voor SIDN is dat een mooie prestatie te noemen, die een compliment waard is, gezien de onrustige periode die er aan vooraf is gegaan!

Andrew Passon, 21 maart 2007 8:40 pm

Ik ben hier zwaar tegen, zelfde als de .com e.d. op deze manier kun je menssen dwingen om bij de huidige deelnemer te blijven.

Peter - XS-24, 21 maart 2007 9:04 pm

Of bij de huidige deelnemer hem eruit te halen om hem vervolgens te verhuizen?

Erwin, 22 maart 2007 8:51 am

Goede zaak dit.
Had vorige week nog zo'n gevalletje, klant belt op met de vraag of we wel helemaal goed bij ons hoofd zijn dat we hem een factuur sturen (letterlijk), want hij had zijn domein al verhuisd. Nee meneer alleen de DNS is aangepast het domein is nog bij ons geregistreerd. Was allemaal gel*l en het was allang bij X onder gebracht.
Prima dan heffen we het toch op?
Binnen 5 minuten was het door X geregistreerd.
Onbeschofte asociale klant lacht zich dood, en wij blijven met de onbetaalde rekening achter.

dirk-jan, 22 maart 2007 10:59 am

Goede zaak.

@erwin: daar heb je incassobureaus voor toch ;)

Andrew Passon, 23 maart 2007 12:27 am

Dit gaat de klant alleen maar meer geld kosten. En als dat 'gelul' was had je het maar beter uit moeten zoeken en inderdaad zoals Dirk-Jan al zegt, daar heb je Incassobureau's voor.

Stel je voor dat een bedrijf je domeinnaam niet verlengt terwijl dit wel de afspraak was, kun je € 50,- of zelfs € 500,- gaan betalen, het bedrijf bepaalt immers zelf zijn tarieven ervoor.

Robin Bohnen, 23 maart 2007 8:52 am

Dan moet de klant het goed regelen Andrew.
Ook ik vind het een goede zaak dit.

Erwin, in jouw geval had ik het domeinnaam gewoon niet gedropt omdat er niet schriftelijk is opgezegd. En daar heb je inderdaad een incasso bureau voor.

Moeilijk moet je niet doen, maar zo makkelijk ook niet ;)

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.