Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Op de koffie bij Solcon

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 23 januari 2009 08:03 uur

SolconAfgelopen donderdag ben ik bij Solcon in Dronten (Flevoland) op de koffie geweest. Bij Solcon heb ik een rondleiding door het kantoor en de twee datacentra van Solcon gekregen. En heb ik ondermeer gesproken met Peter van der Vlies, directeur en oprichter van Solcon.

Wie is Solcon
Allereerst een kleine introductie over Solcon. Het bedrijf is in 1996 op de spreekwoordelijke zolderkamer opgericht door Peter van der Vlies. Solcon heeft zich door de jaren heen duidelijk geprofileerd als een “Christelijke provider”, op welke manier het bedrijf daar invulling aan geeft kom ik straks op terug. Solcon biedt als eerste provider in Nederland sinds 1999 gefilterd internet aan. Al snel na oprichting is Solcon verhuisd naar de huidige locatie, waar Van der Vlies ondertussen met 110 collega’s zit en daarnaast heeft Solcon ook nog een vestiging in Roemenië met zo’n 20 medewerkers. Totaal heeft Solcon daardoor 130 medewerkers.

De Christelijke identiteit en visie van Solcon
Allereerst werd ik ontvangen door Harold Reinders (Marketing & Communicatie) en Herman Scholtens (Manager System & Network Engineering) van wie ik een introductie kreeg over Solcon en wat Solcon nou precies is en doet. Ik kon het niet laten om meteen te beginnen over de Christelijke identiteit van Solcon. Op welke wijze heeft dat invloed op wat Solcon doet, is het viertalige personeel van Solcon Christelijk, als er een storing is kan ik dan op zondag wel geholpen worden?

Het antwoorden op die vragen is dat er pragmatisch met de Christelijke identiteit en visie van het bedrijf wordt omgegaan. Bij Solcon is er 24/7 uur personeel aanwezig voor het geval dat er storingen zijn en om de datacentra te bewaken. Klanten (met een SLA) die met een storingen worden geconfronteerd kunnen ook op zondag bij Solcon terecht. De Christelijke identiteit en visie komt vooral tot recht in de wijze waarop men bij Solcon met elkaar en ook met derden omgaat. Ook is niet al het personeel van Solcon (praktiserend) Christelijk, het merendeel waarschijnlijk niet. Later daarover meer in het gesprek dat ik met directeur Van der Vlies had.

Nieuwe Solcon datacentra
Hierna volgde een rondleiding door de twee datacentra van Solcon. Solcon had al een datacentrum in Dronten en is bezig om een tweede datacentrum te realiseren in Apeldoorn. De keuze voor uitbreiding viel op Apeldoorn omdat Solcon zelf, maar ook grote, veelal klanten met Amerikaanse moederbedrijven, Dronten als een risicovolle locatie zien omdat Dronten in de polder is gelegen en dus onder NAP. Verder wilde men bij Solcon minder afhankelijk zijn van Amsterdam, waar nu alle fiberverbindingen heen lopen en het liefst aansluiten op Duitse exchanges en netwerken. Als laatste criterium moest het nieuwe datacentrum binnen een straal van 80 kilometer vanaf Dronten worden gerealiseerd, omdat er anders een repeaterstation tussen de fiber tussen de huidige en het nieuwe datacentrum moet wordt geplaatst. Op basis van al die criteria bleek Apeldoorn een geschikte locatie te zijn voor de realisatie van het nieuwe datacentrum.

Echter zat op een gegeven moment het eerste datacentrum volledig vol, waardoor Solcon aan klanten nee moest verkopen. Om de tijd die het nog duurde om de bouw van het datacentrum in Apeldoorn te overbruggen besloot men bij Solcon naast het eerste datacentrum in Dronten een nieuw datacentrum te bouwen.

Rondleiding door de Solcon datacentra
Het pand waar Solcon in is gevestigd is gebouwd rondom een ijsbaan en is enorm groot en bestaat uit verschillende delen. De datacentra bevinden zich in een deel van het pand dat als loods is gebouwd. Binnen de loods zijn de datacentra gebouwd als gebouw in een gebouw (building-in-building). Daar is men heel ver mee gegaan, de datacentra hebben bij het dak zelfs eigen dakgoten en afwatering. Zodoende zijn de datacentra zelfs bestand tegen extreme lekkage in de loods.

Het datacentrum zelf ga je via een trappetje naar binnen, want de datavloer is met 80 centimeter verhoogd. Het eerste datacentrum staat helemaal vol met racks. Op de datavloer staan airco’s die er voor zorgen dat het koel op de datavloer blijft in samenwerking met de condensors en drycoolers buiten.

Daarnaast staan er op de datavloer in racks ook de UPS-systemen die, zoals live op een display te lezen was de datavloer 8 minuten van stroom kunnen zien zodra de netspanning wegvalt en de generatoren nog niet draaien. Al hoeven de UPS-systemen in een normale situatie maar 10 seconden de spanning te leveren, voor dat de generatoren het overnemen. De racks staan nog niet in een afgesloten cold-corridor opstelling, maar gezien de racks bijna het plafond raken, zal er nauwelijks sprake zijn van thermische botsingen verwacht ik.

Het tweede datacentrum is tegen het eerste aangebouwd en is ook via een deur vanaf het eerste te bereiken, en heeft ook een eigen toegangsdeur. Het tweede datacentrum is nog redelijk leeg, er staat op dit moment nog maar twee rijen met racks, die in een volledig afgesloten cold-corridor opstelling van Minkels zijn geplaatst. De faciliteiten in het tweede datacentrum zijn vergelijkbaar met die in het eerste.

Omdat het tweede datacentrum nog grotendeels leeg staat zijn alle faciliteiten goed te zien. Waaronder VESDA rook-signalering, die er voor zorgt dat er wanneer ook twee rookmelders constateren dat er sprake van rook is er voor zorgt dat er een gasblussing plaatsvindt met Inergen gas. En verder natuurlijk airco-units die op dit moment volledig op vrije koeling draaien. Leuk was ook om te zien hoe onder de datavloer er dikke waterleidingen liggen waardoor het water stroomt dat gebruikt wordt om de vrije koeling mogelijk te maken.

Daarna kreeg ik ook een kijkje in de technische ruimte waar de netspanning het pand binnen komt. Dat zag er allemaal netjes uit. Zoals in elk datacentrum hier ook weer dikke kabels met een kern van puur koper die men naar verluidt met tien mensen naar binnen moest dragen, omdat ze zo zwaar zijn. Ook zijn er twee generatoren aanwezig, die beide ook in de loods achter de datacentra bevinden. Deze worden wekelijks getest, om te kijken of ze voldoende vermogen leveren en goed synchroniseren. Daarnaast wordt maandelijks de netspanning er echt afgehaald om te testen of de noodstroomvoorzieningen in zijn totaliteit functioneren.

Rondleiding door het kantoor van Solcon
Hierna kreeg ik ook een rondleiding door het kantoor van Solcon. Daarbij vielen me een paar dingen op. Allereerst is het kantoor van Solcon vrij groot en bestaat uit verschillende ruimtes. Directeur Van der Vlies is in 1996 hier ook begonnen nadat hij de overstap van de zolderkamer had gemaakt naar een eigen kantoor. Sindsdien is het oorspronkelijke kantoor steeds verder uitgebreid en werden er muren weggehaald om de uitbreiding mogelijk te maken. De afdeling die mij het meest opgevallen is die waar Solcon medewerkers verschillende soorten apparatuur testen met aansluitingen met betrekking tot VoIP.

Gesprek met Solcon directeur Peter van der Vlies
Als laatste had ik een gesprek met Solcon directeur Peter van der Vlies. De Christelijke identiteit en visie van Solcon was meteen het eerste punt dat ik ter tafel bracht, want hoe kijkt Van der Vlies hier tegen aan? De Christelijke identiteit en visie komt vooral tot zijn recht in de wijze waarop men zaken doet. Het komt neer op rentmeesterschap en een aanpak waar niet alleen het belang van de aandeelhouders voorop staat, en 70 procent van de aandelen zijn in handen van Van der Vlies, dus gaf hij zelf aan dat hij precies weet over wie het gaat, maar ook over de medewerkers, leveranciers, klanten, de lokale gemeenschap (niet specifiek de Christelijke), etc.

Verder blijkt de Christelijke identiteit en visie ook uit 10 principes die Solcon hanteert, waarbij de eerste God expliciet noemt, terwijl de overige 9 principes voor vrijwel elke andere onderneming van toepassing kunnen zijn.

Daartegenover staat dat dat er wel gewoon geld verdiend moet worden, want anders is er geen bedrijf. Het belangrijkste is daarbij het kunnen bieden van toegevoegde waarde aan je klanten. Van der Vlies die dan ook niet zomaar een product spreekwoordelijke over de schutting gooien en het de klant verder zelf maar laten uitzoeken. Het product bestaat namelijk voor 75 procent uit wat een consument er mee doet en kan. Solcon heeft ook net een nieuwe huisstijl, logo en slogan. Deze slogan luidt “Geen zorgen”. Dat geeft precies de filosofie van Solcon weer, er voor zorgen dat je problemen en zorgen die klanten hebben met het product dat je aanbiedt wegneemt.

Om die reden is Solcon ook niet de goedkoopste partij in de markt, want je moet een gezonde marge maken, om die zorgen weg te kunnen nemen en problemen voor je klanten op te lossen. Als de producten van de concurrent 15 euro per maand kosten en jouw product 20 euro per maand, dan moet die consument wel een reden hebben om jouw product dat 5 euro per maand duurder is af te nemen. Daarom is die toegevoegde waarde bieden aan klanten zo belangrijk.

Een van de toegevoegde waarden die Solcon heeft is bijvoorbeeld het internetfilter dat de klant bij zijn internetverbinding kan nemen, tegenwoordig kost een klant die 2 euro per maand extra, maar daarmee blijft de klant wel gevrijwaard van het grootste deel van alle ranzigheid die er op internet te vinden is. Daarbij is 100 procent niet haalbaar, maar bij Solcon streeft men naar een percentage van 95 procent dat wordt geblokkeerd. Vooral in Christelijke kringen is dit product van Solcon erg in trek.

Daarnaast is Solcon continue bezig om te innoveren, het internetfilter is daar natuurlijk al een goed voorbeeld van, maar ook met VoIP en unified communications, Televisie over IP en glasvezel doet Solcon al veel. Op dit moment is Solcon bijvoorbeeld bezig om heel Dronten van glasvezel te voorzien en ook in andere gebieden hebben abonnees over glasvezel ook VoIP en Televisie over IP van Solcon. Om de innovatie mogenlijk te maken heeft Solcon totaal 35 programmeurs in dienst, in de vestiging in Roemenië wordt alleen maar geprogrammeerd en in Dronten huisvest Solcon ook nog eens 15 programmeurs.

Een nieuw product waar Solcon op dit moment aan werkt is Qaleido, een oplossing waarmee unified communications mogelijk wordt, waarmee je onder meer vaste telefoon eenvoudig aan je mobiele telefoon kan koppelen en je voicemail via je e-mail binnen krijgt.

Van der Vlies wil dat Solcon vooral innovatief blijft en verder is rentmeesterschap zijn belangrijkste doel. Groei is leuk, maar niet ten koste van alles. Solcon is als hobby op de zolderkamer begonnen en het moet ook leuk blijven. Wel heeft Van der Vlies als bedrijfsmatig doel gesteld om binnen 5 jaar een omzet van 100 miljoen euro te halen.

Om als laatste toch nog terug te komen op de Christelijke identiteit en visie van Solcon. Wat dat nou betekent is, hoe men met elkaar om gaat. Christelijk of niet, de kernwaarden van Solcon, zouden meer bedrijven wat mij betreft mogen hebben. Het feit dat Van der Vlies op dat fundament, uiteraard met een gezonde ondernemersgeest, zo’n enorm bedrijf heeft gebouwd laat zien dat het je geen windeieren hoeft te leggen!

De foto’s

Solcon DRO3 (tweede datacentrum) closeup:
Solcon DRO3: Racks closeup

Solcon DRO3 (tweede datacentrum) overzicht:
Solcon DRO3: Datavloer

Solcon DRO2 (eerste datacentrum) racks
Solcon DRO2: Datavloer

Solcon DRO2 (eerste datacentrum) één van de UPS-systemen
Solcon DRO2: UPS-systemen

Schakelbord
Solcon datacenter: Schakelbord

Aansluitkast
Solcon datacenter: Schakeling

Generator
Solcon datacenter: generator

Inergengasfles: 300 bar!
Solcon datacenter: Intergen gasfles drukmeter

Waterpomp voor vrije koeling
Soclon datacenter: waterpomp voor vrije koeling

wesley, 29 maart 2009 11:09 pm

het filter waar ze het over hebben is filternet

Michael, 20 mei 2009 10:00 pm

Is het niet zo dat filternet het filter afneemt door solcon ?

Lisa Westveld, 23 september 2010 11:11 am

Op http://goedgelovig.wordpress.com/2010/09/23/open-brief-aan-peter-van-der-vlies-solcon/ staat een open brief voor Solcon. Kennelijk houdt het bedrijf zich bezig met illegale praktijken zoals spam en hacken. Ben benieuwd naar de reactie van Solcon, die momenteel nog uitblijft...

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.