- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 11 april 2007 14:30 uur
Tegenover Webwereld heeft Paul van der Vlist, algemeen directeur van Global Switch Nederland laten weten dat de vulling van hun datacentrum weer op 70 procent van de maximum capaciteit zit, waarmee de 80 procent vulling tijdens de ‘dotcomhype’ opnieuw genaderd wordt. Dat is een enorm verschil in vergelijking met het moment na de de hype, waarna het datacentrum voor maar zo’n 20 tot 25 procent gevuld was.
Deze gegevens passen naar mijn idee in de ontwikkeling die de datacentrum markt doormaakt, de extreem lage prijzen die door veel datacentra gehanteerd werden om maar zoveel mogelijk ISP’s en andere klanten binnen te halen, zijn veelal verhoogd naar een normaler prijsniveau en in sommige gevallen zelfs verveelvoudigd. Dat kan in principe ook alleen maar in een aantrekkende markt.
In het geval van Global Switch Nederland zou het zo kunnen zijn dat zij van de prijsstijgingen in de markt hebben geprofiteerd. Omdat wanneer de prijzen van datacentra dichter bij elkaar komen te liggen, er door prospects meer inhoudelijk zal worden vergeleken op de geboden faciliteiten, service en andere USP’s die verschillende datacentra te bieden hebben.
Heeft er iemand cijfers of een indicatie hoe het gesteld is met andere datacentra?