- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 17 november 2016 08:00 uur
KPN heeft het sinds enkele dagen onmogelijk gemaakt om e-mail te versturen via externe SMTP-servers indien er geen sprake is van een beveiligde verbinding, dat meldt XXL Webhosting dat zijn klanten adviseert hoe hier mee om te gaan. Ook kom ik één klant tegen die op Twitter klaagt over het probleem dat het niet langer meer mogelijk is om e-mail te versturen via poorten 25 en 26.
De onmogelijkheid om e-mail te versturen via externe SMTP-servers wordt ook door KPN zelf bevestigd. Op de website waar staat uitgelegd hoe e-mail moet worden ingesteld, stelt KPN klip en klaar dat het onmogelijk is om een externe SMTP-server te gebruiken wanneer er geen sprake van een beveiligde verbinding is:
Met een onbeveiligde verbinding is het niet mogelijk om e-mail te versturen over een ander netwerk dan het netwerk van KPN.
Daarnaast gaat bij het opzetten van een POP of IMAP sessie informatie onbeveiligd over het internet, wat ongewenste risico’s met zich meebrengt.
Een reden om tot deze actie over te gaan noemt KPN niet. Al is het waarschijnlijk een manier om de spam die vanuit het KPN-netwerk wordt verstuurd te beteugelen. Op zich is dat een begrijpelijke maatregel. Anderzijds kan worden afgevraagd of deze maatregel niet in strijd met netneutraliteit is. Een gebruiker van het KPN-netwerk kan immers op deze manier een deel van het internet niet meer bereiken.
@KPNwebcare Hebben jullie ergens een bericht over het blokkeren van smtp poorten 25 en 26 voor niet kpn mailservers? Dit sinds enkele dagen
— Edwin Tjallings (@etjallings) November 16, 2016