- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 18 november 2016 08:00 uur
De hostingbranche bestaat volgens voorzichtige schattingen uit zo’n 1.500 bedrijven. Op dit moment zijn er amper rond de 100 hostingbedrijven vertegenwoordigd in de twee brancheorganisaties DHPA en ISPConnect. Nog geen 10% van de markt is vertegenwoordigd in de brancheorganisaties.
Tot zover deze feitelijke constatering. Dat roept de vraag op of dat een wenselijke situatie is? Een andere vraag is, waarom hostingbedrijven überhaupt bij een branchevereniging aansluiten? Weer een andere vraag is, wat het belang van brancheorganisaties voor waarde creëren voor hun achterban én voor de branche als geheel?
De eerste vraag of de huidige situatie wenselijk is, is niet eenvoudig te beantwoorden. Het is in de eerste plaats belangrijk dat de branche vertegenwoordigd is. Dus dat er een serieuze achterban is, die kan worden vertegenwoordigd in de richting van bijvoorbeeld de politiek en andere stakeholders. Het belangrijkste is daarom een goede afspiegeling van de markt vertegenwoordigd is. Als dat het geval is, dan kom je waarschijnlijk wel al in goede richting. Dat is weer een vervolgvraag. Zit er een goede afspiegeling van de markt bij de brancheorganisaties of zijn het vooral een bepaald aantal partijen die op elkaar lijken?
De eerste vraag moet ook worden bezien in het licht van de laatste vraag, wat voor waarde creëren de brancheorganisatie voor hun achterban en de branche als geheel? De brancheorganisaties, praten via Stichting DINL, mee in de politiek op belangrijke onderwerpen die de branche als geheel raken en doen ook andere zaken die belangrijk zijn voor de branche als geheel. Daarnaast doen de brancheorganisaties waarmee ze direct voor hun eigen achterbannen waarde creëren.
Zowel de waarde die (specifiek) voor de eigen achterban wordt gecreëerd als voor de branche als geheel is belangrijk. Er is echter iets met dat laatste aspect. Alle hostingbedrijven profiteren ervan. Echter is het alleen de achterban (deelnemers en leden van DHPA en ISPConnect) die daarvoor betalen.
Dat brengt me bij de laatste vraag, waarom zouden hostingbedrijven aansluiten bij een brancheorganisatie? Enerzijds zullen er hostingbedrijven zijn die in verband met het algemeen belang van de branche als zodanig zich aansluiten. Echter zal elke ondernemer of directeur achter een hostingbedrijf ook zijn eigen belang laten meewegen. Er moet dus waarde zijn die (specifiek) wordt gecreëerd voor hostingbedrijven die lid of deelnemer zijn van een brancheorganisatie.
Dat brengt mij bij de vraag, die de titel van dit artikel vormt. Wat kunnen brancheorganisaties voor hun achterbannen doen zodat het aantrekkelijker wordt om je als hostingbedrijf aan te sluiten? Alleen op die manier blijft er voldoende draagvlak zowel inhoudelijk (qua afspiegeling van de branche in de achterban) als financieel om de hostingbranche te vertegenwoordigen naar de politiek en andere stakeholders.
Het antwoord op die vraag is voor mij als journalist lastig te beantwoorden. Al is het goed als eigenaren en directeuren van hostingbedrijven over die vraag nadenken, in hun eigen belang én dat van de branche als geheel.